Vavřín: Budoucnost patří elektromobilitě?

Témata:

Prý je třeba lidi motivovat k nákupu elektromobilů. Protože lidé z pochopitelných důvodů auta na baterky moc nekupují, nastoupí finanční zvýhodnění. Co k tomu říct? Že se pan poslanec nestačil zorientovat v motoristických daních.

Poslanec MK navrhnul zvýhodnit elektroauta odpuštěním části poplatků, které jsou s provozem motorových vozidel spojeny. Zde konkrétně od placení dálniční známky a bezplatnou poznávací značkou. Bezplatnou značkou nemá smysl se zabývat – vzhledem k pořizovací ceně auta je bezvýznamná. Dálniční známka v provozních nákladech jistou roli hrát může, byť pro hodně uživatelů poměrně malou. Celé je to odůvodněno starostí o životní prostředí. Koneckonců, kdo by si nepřál lepší, že ano?

Ponechme stranou otázku, zda a eventálně nakolik elektromobily „přispívají ke zlepšení životního prostředí“ (zde, zde a třeba zde). Pokud poslanec navrhuje jejich zvýhodnění v oblasti poplatků, tak je nutné říci jednoznačně a nahlas, že elektromobily už dnes zvýhodněné jsou. A to hodně.

Pokud provozujete klasické auto, platíte celou řadu daní a poplatků. V první řadě spotřební daň z paliv (roční výnos 78 miliard Kč), dále poplatek do Fondu zábrany škod (skrytý v tzv. povinném ručení), ev. dálniční známku a podle toho jak auto používáte (soukromá osoba / podnikatel) ještě silniční daň. Pro určitá vozidla nezapomínejme na mýto. Bylo by fér do výčtu přidat i DPH ze spotřební daně (ne z paliva samotného, ale daň z daně – ano, i to u nás máme).

Jistě lze namítnout, že elektroauta platí spotřební daň z elektřiny. Zkusme tedy modelový výpočet:

Pojedeme z Prahy do Brna. Placený úsek Praha-Chodov – Kývalka má délku 180 km. Při průměrné spotřebě 7 litrů/100 km je to celkem 12,6 litrů. Spotřební daň z benzínu je 12,84 Kč za litr. To máme 161,80 Kč. Nezapomínejme ale, že z této daně platíme ještě DPH (21 %) – to je dalších 34 Kč. Celkem tedy pouze na tomto (poměrně krátkém) úseku dálnice zaplatíme skoro 196 Kč jen na spotřební dani a DPH z této daně. O DPH z paliva a ev. ostatních poplatcích nemluvě. A jak je na tom elektroauto? Spotřební daň z elektřiny je 28,30 Kč za MWh. I zde je třeba připočítat DPH z daně – dohromady to je 34,24 Kč/MWh. Spotřeba elektroaut se zpravidla udává mezi 12-18 kWh/100 km. Auta nižší hmotnostní třídy (aby to bylo porovnatelné s těmi 7 litry benzínu/100 km) max. 15 kWh. Srovnatelný daňový odvod na oněch 180 km tedy bude méně než 1 Kč. Lze jistě uplatnit řadu námitek, jako např. že při nabíjení vznikají určité ztráty (cca 9 %), takže objem odebrané energie bude o něco vyšší. Nebo že v zimě asi nebudete chtít v autě zmrznout a zatopíte si. Ale vzhledem k té jedné koruně nemá smysl se takovými korekcemi zabývat.

Výpočet lze samozřejmě snadno zobecnit pro provoz motorových vozidel jako takových.

Takže pokud je pan poslanec toho názoru, že je třeba provozovatele elektroaut daňově a poplatkově zvýhodnit, tak mu lze vzkázat, že už se stalo a může jít vymýšlet další kraviny.

Pavel Vavřín,
člen Svobodných v Jihomoravském kraji

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)

Na toto téma jsme napsali

Chalupský: Půjčí vám radní klíč od pokladnice?

Město funguje na stejně citlivých a neúprosných ekonomických zákonech jako třeba příroda. V této oblasti nás také čeká sucho a extrémnější situace. Vytvoření finančního řečiště přes Aliexpress do Číny bude i pro nás v menších městech mít stejné důsledky jako vykácení a odvodnění svahu.

Znojmo: Systém poukázek spravedlivě rozdělí peníze na sport a kulturu

Systém poukázek spravedlivě rozdělí peníze na sport a kulturu a každé dítě dostane navíc 1200 Kč ročně na vzdělávání, plánují ve Znojmě. Koalice Znojmáci, jejíž součástí jsou i Svobodní, se inspirovala systémem poukázek a chce zrušit netransparentní dotační systém.

Herman: Poukázkový (voucherový) systém

Voucherový systém je jiná forma přerozdělení peněz použitelná ve městech, obcích a krajích, jejíž cílem je vrátit lidem peníze, které od nich stát, respektive město vybírá prostřednictvím daní a poplatků.

Zapletal: Zaveďme v moderních městech poukázkový systém

Mnoho měst se nazývá moderními. Sice v nich ještě nepochopili, že za parkování se v dnešní době platí i platební kartou, ale v propagačních materiálech prostě slůvko moderní být musí.

Vodička: Chvíli mokro, chvíli sucho

Současná vláda ANO, ČSSD a předtím i vláda s KDU-ČSL si vytyčily, mimo jiné, jako jeden z cílů boj proti suchu. Tak teď budeme asi vesele budovat nádrže, přehrady a poldry za peníze daňových poplatníků.

Pomozte nám

Staňte se příznivcem

Získejte možnost hlasovat v otevřených primárkách. Dostávejte pravidelné aktuality Svobodných do e-mailové schránky a pozvánky na naše akce.
Chci se stát příznivcem

Staňte se členem

Spolurozhodujte o politice Svobodných na jednotlivých úrovních. Účastněte se dění uvnitř Svobodných a volte kandidáty a orgány strany.
Chci se stát členem

Přispějte finančně

Přispějte Svobodným na jejich transparentní účet a podpořte důležitou volební kampaň v tomto roce.
Chci finančně přispět