Vavřín: Budoucnost patří elektromobilitě?

Témata:

Prý je třeba lidi motivovat k nákupu elektromobilů. Protože lidé z pochopitelných důvodů auta na baterky moc nekupují, nastoupí finanční zvýhodnění. Co k tomu říct? Že se pan poslanec nestačil zorientovat v motoristických daních.

Poslanec MK navrhnul zvýhodnit elektroauta odpuštěním části poplatků, které jsou s provozem motorových vozidel spojeny. Zde konkrétně od placení dálniční známky a bezplatnou poznávací značkou. Bezplatnou značkou nemá smysl se zabývat – vzhledem k pořizovací ceně auta je bezvýznamná. Dálniční známka v provozních nákladech jistou roli hrát může, byť pro hodně uživatelů poměrně malou. Celé je to odůvodněno starostí o životní prostředí. Koneckonců, kdo by si nepřál lepší, že ano?

Ponechme stranou otázku, zda a eventálně nakolik elektromobily „přispívají ke zlepšení životního prostředí“ (zde, zde a třeba zde). Pokud poslanec navrhuje jejich zvýhodnění v oblasti poplatků, tak je nutné říci jednoznačně a nahlas, že elektromobily už dnes zvýhodněné jsou. A to hodně.

Pokud provozujete klasické auto, platíte celou řadu daní a poplatků. V první řadě spotřební daň z paliv (roční výnos 78 miliard Kč), dále poplatek do Fondu zábrany škod (skrytý v tzv. povinném ručení), ev. dálniční známku a podle toho jak auto používáte (soukromá osoba / podnikatel) ještě silniční daň. Pro určitá vozidla nezapomínejme na mýto. Bylo by fér do výčtu přidat i DPH ze spotřební daně (ne z paliva samotného, ale daň z daně – ano, i to u nás máme).

Jistě lze namítnout, že elektroauta platí spotřební daň z elektřiny. Zkusme tedy modelový výpočet:

Pojedeme z Prahy do Brna. Placený úsek Praha-Chodov – Kývalka má délku 180 km. Při průměrné spotřebě 7 litrů/100 km je to celkem 12,6 litrů. Spotřební daň z benzínu je 12,84 Kč za litr. To máme 161,80 Kč. Nezapomínejme ale, že z této daně platíme ještě DPH (21 %) – to je dalších 34 Kč. Celkem tedy pouze na tomto (poměrně krátkém) úseku dálnice zaplatíme skoro 196 Kč jen na spotřební dani a DPH z této daně. O DPH z paliva a ev. ostatních poplatcích nemluvě. A jak je na tom elektroauto? Spotřební daň z elektřiny je 28,30 Kč za MWh. I zde je třeba připočítat DPH z daně – dohromady to je 34,24 Kč/MWh. Spotřeba elektroaut se zpravidla udává mezi 12-18 kWh/100 km. Auta nižší hmotnostní třídy (aby to bylo porovnatelné s těmi 7 litry benzínu/100 km) max. 15 kWh. Srovnatelný daňový odvod na oněch 180 km tedy bude méně než 1 Kč. Lze jistě uplatnit řadu námitek, jako např. že při nabíjení vznikají určité ztráty (cca 9 %), takže objem odebrané energie bude o něco vyšší. Nebo že v zimě asi nebudete chtít v autě zmrznout a zatopíte si. Ale vzhledem k té jedné koruně nemá smysl se takovými korekcemi zabývat.

Výpočet lze samozřejmě snadno zobecnit pro provoz motorových vozidel jako takových.

Takže pokud je pan poslanec toho názoru, že je třeba provozovatele elektroaut daňově a poplatkově zvýhodnit, tak mu lze vzkázat, že už se stalo a může jít vymýšlet další kraviny.

Pavel Vavřín,
člen Svobodných v Jihomoravském kraji

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)

Na toto téma jsme napsali

Petrík: Unijní dotace nejsou žádné dobro

Mluví se o tom, jestli dotace jsou dotace z Unie dobro nebo zlo. Samozřejmě nenapíšu nic nového, ale opakování je matka moudrosti. Zde jsou některé negativa dotací přicházejících z Unie do ČR.

Pilc: Dotační systém snižuje naši životní úroveň

Lidé často mluví o tom, o kolik jsme z EU dostali víc peněz, než jsme do Evropské unie poslali. Ale jak kdo, že? Běžný daňový poplatník platí, majitelé různých dotovaných podniků inkasují.

Vavřín: Budoucnost patří elektromobilitě?

Prý je třeba lidi motivovat k nákupu elektromobilů. Protože lidé z pochopitelných důvodů auta na baterky moc nekupují, nastoupí finanční zvýhodnění. Co k tomu říct? Že se pan poslanec nestačil zorientovat v motoristických daních.

Děd: Tyjátr v Brně, aneb skutečným násilím proti divadelní nadsázce

V následujícím textu se pokusím o jistý zobecněný pohled na spor okolo hry Naše násilí a Vaše násilí. Na začátek je třeba podotknout dvě zásadní věci. Předně hru jsem neviděl a z několika důvodů ani vidět nehodlám. Ze střípků informací, které mám, se domnívám, že překračuje hranici mého vkusu a že jsem v hodnotovém rozporu s jejím obsahem. A právě proto ji nechci, nemohu a nebudu hodnotit. Naopak si ale troufám vnímat její společenský přínos, nebo naopak negativní dopad, tento hodnotit, a z hodnocení pak vyvozovat závěr.

Sečkár: Pořádek musí být

Ústavní soud rozhodl, že je možné pokutovat majitele auta za přestupek, aniž by se prokázalo, že ho skutečně řídil.

Pomozte nám

Staňte se příznivcem

Získejte možnost hlasovat v otevřených primárkách. Dostávejte pravidelné aktuality Svobodných do e-mailové schránky a pozvánky na naše akce.
Chci se stát příznivcem

Staňte se členem

Spolurozhodujte o politice Svobodných na jednotlivých úrovních. Účastněte se dění uvnitř Svobodných a volte kandidáty a orgány strany.
Chci se stát členem

Přispějte finančně

Přispějte Svobodným na jejich transparentní účet a podpořte důležitou volební kampaň v tomto roce.
Chci finančně přispět