Marvan: Kamery pomáhají městské pokladně, nikoli bezpečnému provozu

Témata:

Doufám, že se v Brně bude ještě dlouho pouze debatovat o zavedení úsekového měření, protože nejčastějšími příčinami nehod jsou nevěnování se plně řízení vozidla a nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem. Mám pochybnosti, že tuto situaci zlepší hypnotizování tachometru ze strachu z pokut.

Česká televize zveřejnila na svých stránkách článek „Nový metr na řidiče: Speciální aplikace umožňuje měřit rychlost i průmyslovou kamerou.“ Jsem rád, že Česká televize problematiku měření rychlosti vidí stejně jako já a místo „řidiče“ nepoužila oblíbený novinářský termín „pirát.“

Dokonce se ani v celém článku nedočteme nic o vlivu měření rychlosti na bezpečnost a plynulost provozu. Rychlostní limity totiž žádný pozitivní vliv na bezpečnost provozu nemají. Rychlost pochopitelně je jedním z faktorů, který řidič musí brát v potaz během řízení. Dalšími faktory jsou schopnosti a zdravotní stav samotného řidiče, stav vozovky, počasí, ostatní účastníci provozu, viditelnost a mnoho dalších faktorů. Řízení vozidla je komplexní proces a nelze arbitrárně určit rychlost, která je pro všechny případy bezpečná.

Dle oficiálních statistik došlo na území Brna v období od 1. 1. 2007 do 8. 4. 2018 k celkem 34 542 nehodám, při nichž bylo 7 399 s nějakými následky na zdraví, z toho zemřelo 128 lidí, 979 utrpělo těžké zranění a 7 879 utrpělo lehké zranění.

Autoři článku tvrdí, že se v Brně roky mluví o zavedení úsekového měření, které stále není. S řešením přišel odborník z Vysokého učení technického, který vymyslel „aplikaci, která dokáže spočítat rychlost auta ze záznamu běžné průmyslové kamery.“

Pokud se podíváme blíže na celkový přehled nehod v silničním provozu na území města Brna, zjistíme, že pouze v 15 případech z 34 542 nehod bylo příčinou překročení předepsané rychlosti stanovené pravidly. Při těchto nehodách byly usmrceny 4 osoby, 4 byly těžce zraněné a 6 jich bylo lehce zraněných. Roky se tedy mluví o systému, který sníží 39. nejčastější příčinu nehod, která dělá 0,04% z celkového počtu nehod. Pro ilustraci si neodpustím koláčový graf.

Vypadá to, že vynález z VUT může pomoci akorát městské pokladně, až se budou ve velkém vybírat pokuty za překročení nejvyšší povolené rychlosti, kterým se někdy lidově říká „daň z tachometru.“ Doufám, že se v Brně bude ještě dlouho pouze debatovat o zavedení úsekového měření, protože nejčastějšími příčinami nehod jsou nevěnování se plně řízení vozidla (15 835 nehod) a nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem (3 238 nehod). Mám pochybnosti, že tuto situaci zlepší hypnotizování tachometru ze strachu z pokut.

Filip Marvan,
místopředseda Svobodných v Jihomoravském kraji

Články vyjadřují pouze osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)