Tichý: Stavební úřad jako partner stavebníků

V Česku trvá stavební řízení dlouho. Hodně dlouho. Ví to každý člověk, který o stavební povolení někdy žádal a všimla si toho dokonce i Světová banka. Ve svém žebříčku Doing Business umístila ČR na 165. místo ze 185 hodnocených zemí. To znamená, že jsme na tom hůře, než 90 % zemí světa. Průměrně trvá vyřízení celé žádosti 247 dnů. V Dánsku trvá vyřízení stejné věci 64 dnů.

Pozitivní změnou je novelizace stavebního zákona z ledna tohoto roku. Více staveb bylo převedeno do kategorie nevyžadující ani stavební povolení, ani ohlášku. Nejdůležitější změnou je však odstranění limitu 150 m² zastavené plochy u staveb pro bydlení. Nově tak pro drtivou většinu rodinných domů není stavební povolení potřeba. Nutno podotknout, že stavba na ohlášku neznamená stavbu bez technických standardů. Dokumentů, které musí stavebník doložit, je celá řada. Zkuste si, kolik těchto dokumentů znáte.

Počet potřebných dokumentů

Kromě samotného oznámení o stavebním záměru jsou to vyjádření dotčených osob k existenci sítí (vodovodní a kanalizační přípojka, elektřina, plyn), radonový průzkum, energetický průkaz, stanovisko hasičského sboru, smlouvy o připojení k inženýrským sítím. Vedle této technické části pak dále dokumenty územně plánovací, tedy žádost o územní souhlas, někdy vyjádření sousedů nebo vyjádření policie. Následuje písemné prohlášení o provedení stavebního dozoru a kvalifikace takové osoby.

Je jich hodně, ale všechny nějakým způsobem dávají smysl. Napadlo by vás ale žádat o vyjádření ministerstvo obrany? Podle § 175 stavebního zákona to je velmi často nutné, a to v zájmových územích, která definuje ministerstvo obrany a ministerstvo vnitra. Jenže umístění takových území není veřejnosti dostupné a není tak možné se připravit dopředu. A tím se řízení protahuje.

Proč trvá řízení tak dlouho

Zatímco například s finančním úřadem se občan setkává každý rok, na stavební úřad se obrací maximálně několikrát za život. U daňového přiznání se časem naučíme, jak ho vyplňovat efektivně, u stavebního povolení naprostá většina občanů tápe. Cílem by tedy měla být změna vzájemného postavení stavebního úřadu a občana.

Úřad má nad žadateli převahu znalostní i právní. V praxi to znamená jednostranně vedená jednání. A není to věc nutně způsobená jedním arogantním úředníkem. Jsou to úřady samotné, které jsou zavaleny povinnostmi a často vyžadují nepotřebné věci, aby byly kryty proti napadení. Soudně zrušené stavební povolení totiž není příjemné ani pro úřad, ani pro stavebníka.

Jak zkrátit řízení (a ušetřit peníze)

Chceme, aby úřad byl pomocnou rukou v nutném zlu stavebního řízení. Stavební úřady by měly poskytovat kompletní službu vyřízení žádosti. A to právě z důvodu zkušeností pracovníků úřadu. Jsou to oni, kteří ví, na koho se v jaké věci obracet a jaké dokumenty k tomu dokládat.  Ředitelství silnic a dálnic používá metodiku pro ocenění úspory času při stavbě nových silnic. Pokud by dotčené osoby a orgány státní správy oslovoval přímo úřad, znamenalo by to sice podstatný nárůst objemu práce pro úředníky, ale úspora na straně občanů by byla nepochybně větší.

Partnerský vztah úřadu s občanem ušetří mnoho nervů a času všem žadatelům. A pro zaměstnance stavebních úřadů, s odborným vzděláním, by možná znamenal i trochu kreativnější práci. Uvědomme si, že každá hodina strávená na stavebním úřadě je hodina, po kterou nevytváříme žádnou hodnotu v práci.

Jan Tichý,
člen Svobodných v Jihomoravském kraji

Články vyjadřují pouze osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)

Na toto téma jsme napsali

Hošek: Třídění odpadů z trochu jiného pohledu

Třídění odpadů v EU, potažmo v ČR je věnována nepřiměřená pozornost, já se pokusím otevřít problém a zda je to dobře nebo špatně, ať si každý udělá obrázek sám.

Komárková: Regulace žárovek

Cílem regulace žárovek je úspora peněz v důsledku menší spotřeby energie a větší výdrži úsporných žárovek. Měli bychom být díky této regulaci ekologičtější a ekonomičtější. Otázkou zůstává, zda jsme?

Kříž: Pár slov o sociální politice

Znáte to… obrátí se na vás příbuzný či kamarád s prosbou, zda byste mu nemohli půjčit, protože se dostal do problémů a nemá na to či ono. Zvážíte své možnosti postrádat požadovaný obnos, zeptáte se, jak a kdy vám půjčenou sumu chce vrátit, zvážíte nakolik je vám žadatel blízký a jak moc mu věříte, resp. jak moc mu chcete pomoci… a buďto mu půjčíte, nebo ho odmítnete. Tomu se říká „svoboda rozhodování o svém majetku“.

Payne: Třetí defenestrace

Opět se vyrojily návrhy, které připomínají návrat komunismu. Postavíme sociální byty! Vzpomínám, jak se takové návrhy ozývaly za panování Gustáva Husáka. Sociální byty – to je synonymum normalizace.

Zapletal: Jsme moderní bez ohledu na význam

Vytvoříme z (doplňte jakýkoli název města či obce) moderní město, městys, obvod, obec. Takové slogany potkáte, zejména nyní v době předvolební, téměř na každém kroku. Zeptáte-li se kandidátů na primátora či starostu, co znamená být moderním městem, začnou se většinou odkazovat na SMART řešení.