Sečkár: Poslanci zakázali pokrok

105 poslanců minulý týden schválilo, že taxislužbu smějí provozovat pouze ti, kteří splní zbytečné regulace. Ostatní budou přísně potrestáni. Jízda taxíkem zůstane drahým luxusem, levnější alternativu zákonodárci nepřipouští.

Taxislužby v České republice i ve světě historicky podléhají mnoha regulacím, které logicky vytvářejí bariéry vstupu do odvětví a umožňují existujícím přepravcům účtovat si vyšší ceny, než kdyby je volný trh nutil soupeřit o přízeň zákazníků s větším množstvím konkurentů. Tyto regulace byly údajně zavedeny na ochranu spotřebitelů.

Snad tu dříve byla doba, kdy bylo nutné cestující chránit před špatnými taxikáři, kteří úmyslně šidili neznalé turisty „nemravnými“ cenami nebo zbytečnými zajížďkami, za které musel zákazník platit. Ta doba už však dávno pryč. Máme 21. století, a ačkoliv to Poslanecké sněmovně zřejmě dosud nikdo nesdělil, venku za okny probíhá pokrok.

Poslanci vs. Uber

V tomto případě se projevuje existencí služeb, jako je Uber. Ta pomocí internetu pomáhá překonávat informační asymetrii, která teoreticky dává provozovateli výhodu nad spotřebitelem a umožňuje mu šidit a podvádět. Díky aplikacím, jako je Uber, víte nyní přesně, kudy a kam jedete, kolik vás to bude stát a dokonce jaké je hodnocení řidiče, který vás veze. Na druhé straně systém propojuje cestující s přepravci, kteří nemusí bloumat náhodně po městě a doufat v zákazníky. Výsledkem je velká poptávka a zároveň i výhodnější cena oproti klasickému taxi.

Není divu, že Uber je trnem v oku taxikářským cechům. Z části oprávněně namítají, že když musí složité podmínky pro získání licence plnit oni, proč by někdo jiný nemusel? Z jejich strany však nezní volání po rozvolnění regulací, spíš se snaží svou konkurenci zakázat. Za zpřísnění podmínek hovoří jejich hlasem i politici.

Dnes díky sněmovně mohou slavit vítězství. Nové „kladivo na Uber“ hladce prošlo v rámci novelizace zákona o silniční přepravě. Pro obce to znamená více možností jak se realizovat v omezování taxislužby na svém území. Pro taxikáře to znamená státem garantovanou ochranu jejich byznysu, pokud tedy projdou výběrový sítem. A pro cestující to znamená, že budou za přepravu navzdory dostupným možnostem platit více peněz. Můžete se podívat, kterým poslancům za to vděčíte.

Správná regulace taxislužby v moderní svobodné zemi by se měla nést zhruba v následujícím duchu:

„§1 Taxislužba je věc nabídky a poptávky na volném trhu, proto nepodléhá žádné regulaci vyjma povinností řidiče vyplývajících ze zákona o silničním provozu.“

Je mi však jasné, že něco takového je v dnešním světě zákonů na všechno nemyslitelnou anarchií. Přál bych si ale dožít se jednou doby, ve které to bude jinak.

Alois Sečkár,
koordinátor pobočky Svobodných v Praze 4

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)

Na toto téma jsme napsali

Sečkár: Poslanci zakázali pokrok

105 poslanců minulý týden schválilo, že taxislužbu smějí provozovat pouze ti, kteří splní zbytečné regulace. Ostatní budou přísně potrestáni. Jízda taxíkem zůstane drahým luxusem, levnější alternativu zákonodárci nepřipouští.

Novotný: Hele, kámo, Uber (regulací)

Tenhle článek je věnován všem, kteří se potřebují odněkud někam dostat. Bude se zabývat individuální veřejnou dopravou. Laicky jde o taxi, uber, spolujízdy atd, atd… Abych dokreslil situaci, jdu na to přes peníze.

Pomozte nám

Staňte se příznivcem

Získejte možnost hlasovat v otevřených primárkách. Dostávejte pravidelné aktuality Svobodných do e-mailové schránky a pozvánky na naše akce.
Chci se stát příznivcem

Staňte se členem

Spolurozhodujte o politice Svobodných na jednotlivých úrovních. Účastněte se dění uvnitř Svobodných a volte kandidáty a orgány strany.
Chci se stát členem

Přispějte finančně

Přispějte Svobodným na jejich transparentní účet a podpořte důležitou volební kampaň v tomto roce.
Chci finančně přispět