Pokorný: Deregulujme taxi stejně jako Uber!

Témata:

Před rokem a půl v Brně vyvrcholil spor mezi klasickými taxikáři a společností Uber. Krajský soud v Brně tehdy totiž odsouhlasil předběžné opatření zakazující fungovaní společnosti ve městě. Žalobce (tedy Lidotaxi a potažmo i město Brno) tvrdil, že Uber vykazuje všechny znaky platné pro taxislužby, a tudíž by se mu mělo měřit stejným metrem. Společnost údajně ignorovala všechny podmínky nutné při provozování klasické taxislužby – neměla taxametr a vůz nebyl viditelně a čitelně označen žlutou svítilnou a nápisem TAXI. Podle rozhodnutí krajského soudu se v případě Uberu o alternativní taxislužbu nejednalo a většina jeho principů tudíž byla v rozporu se zákonem.

Určitě souhlasím s tím, že by se mělo měřit stejným metrem. Všichni podnikatelé by měli mít na trhu stejné podmínky a plnit stejné požadavky. Stát si nemůže dovolit nikoho diskriminovat ani pozitivně, ani negativně. Ale potřebujeme opravdu v dnešní době chytrých aplikací, aby stát vynucoval používání taxametrů, zkoušku ze znalosti místopisu nebo aby musel být každý taxík viditelně označený? Já si myslím že ne. Není problém využít aplikaci, která mi ukáže, jak vypadá nejkratší cesta, kolik budu platit a nasměruje řidiče k mé poloze. Nepotřebuji sekundární kontrolu ve formě taxametru, ani nepotřebuji jet jasně označeným autem. Potřebuje se hlavně dostat z jednoho místa na druhé, a to za co možná nejnižší cenu.

Osobně vidím ideální řešení v deregulaci systému pro obě dvě strany sporu – jak pro klasické taxikáře, tak pro firmu Uber nebo konkurenční Taxify. Pro podobný přístup se minulý rok rozhodlo i Estonsko. Tamní řidič, který provádí přepravu lidí v osobním voze, si nyní může vybrat, zda k vyúčtování jízdy zvolí taxametr nebo mobilní aplikaci, díky které vyjde provoz taxi služby levněji. Využívání obou modelů navíc může dle svého uvážení střídat. Klasickým taxikářům Estonsko ulehčilo získávání licencí, když třeba odstranilo dříve povinné zkoušky z místopisu. Nově jim i řidičům Uberu pro zisk oprávnění stačí prokázat, že mají čistý trestní rejstřík a v minulosti nespáchali vážnější dopravní přestupek.

V České republice se o podobném řešení mluví už delší dobu, ale zatím jsme bohužel žádný výraznější krok ke zjednodušení systému a k odstranění překážek neudělali. Paradoxně právě naopak na řidiče Uberu dopadají čím dál přísnější regulace. Tak snad nezůstane pouze u slibů a liberalizace taxi služeb nebude dlouho trvat. Zpříjemnilo by to tyto služby nám všem a ušetřilo by nám to značnou část peněz.

David Pokorný,

člen Republikového výboru Svobodných, zastupitel města Brna

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)

Na toto téma jsme napsali

Pokorný: Deregulujme taxi stejně jako Uber!

Před rokem a půl v Brně vyvrcholil spor mezi klasickými taxikáři a společností Uber. Krajský soud v Brně tehdy totiž odsouhlasil předběžné opatření zakazující fungovaní společnosti ve městě. Žalobce (tedy Lidotaxi a potažmo i město Brno) tvrdil, že Uber vykazuje všechny znaky platné pro taxislužby, a tudíž by se mu mělo měřit stejným metrem. Společnost údajně ignorovala všechny podmínky nutné při provozování klasické taxislužby – neměla taxametr a vůz nebyl viditelně a čitelně označen žlutou svítilnou a nápisem TAXI. Podle rozhodnutí krajského soudu se v případě Uberu o alternativní taxislužbu nejednalo a většina jeho principů tudíž byla v rozporu se zákonem.

Pajonk: Státe – děkujeme, odejděte (poznámky k Uberu)

Vláda zastaralými regulacemi brání inovacím v taxislužbě. Historicky byla taxislužba regulována téměř všude na světě. Regulace tohoto konkrétního odvětví byla také široce přijímána a vítána.

Uber: Budeme zase rozbíjet stroje?

Uplynulo 200 let od slavného rozbíjení strojů dělníky, kteří měli obavu, že jim vezmou navždy práci. Z dnešního pohledu nám připadá jejich ničení nesmyslné a krátkozraké, avšak tento způsob myšlení ve společnosti nevymizel.

Sečkár: Poslanci zakázali pokrok

105 poslanců minulý týden schválilo, že taxislužbu smějí provozovat pouze ti, kteří splní zbytečné regulace. Ostatní budou přísně potrestáni. Jízda taxíkem zůstane drahým luxusem, levnější alternativu zákonodárci nepřipouští.

Novotný: Hele, kámo, Uber (regulací)

Tenhle článek je věnován všem, kteří se potřebují odněkud někam dostat. Bude se zabývat individuální veřejnou dopravou. Laicky jde o taxi, uber, spolujízdy atd, atd… Abych dokreslil situaci, jdu na to přes peníze.