Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Novotný: Jaká je správná vize dopravy v roce 2030?

Novotný: Jaká je správná vize dopravy v roce 2030?

Tento článek není pouhou přímou reakcí na stejnojmennou zveřejněnou vizi TOP09. Chybí mi v ní několik obecných předpokladů zakládajících se buď na správné technologii nebo technice. Ambiciózní plán postavit síť vysokorychlostních tratí (VRT) v ČR má řadu much.

Ale vzpomeňme nejprve v krátké odbočce na Newta Gingriche, jakožto neúspěšného kandidáta na prezidenta USA v roce 2012. Bývalý Speaker of the House měl smolný začátek primárek, pak uspěl v Jižní Karolíně a nakonec selhal a počtem delegátů ho porazili všichni tři ostatní hlavní uchazeči na republikánského kandidáta. Vaz mu zlomila vize stavby základny a kolonie na Měsíci. Ano, slyšíte správně. „Pravicový“ kandidát chtěl vzít peníze těžce zadlužených Spojených států, vyprojektovat a postavit svůj dětský sen.

U vysokorychlostních tratí platí několik základních pravidel:
A) Musí spojovat města nebo aglomerace, které mají alespoň 1 milion obyvatel. V ČR existují jenom dva takové body, a to Praha a Ostravsko. Mezi nimi nesmí být mezizastávka. Počítá se totiž s největšími zátěžovými proudy osobní dopravy, a to mohou poskytnout pouze největší městské aglomerace.

B) Nahrazuje leteckou nebo silniční dopravu na střední vzdálenosti na pevnině (200 – 800 km). Doba jízdy vlakem na vzdálenosti 300 – 500 km by se neměla lišit od celkového času cesty při použití letadla, spolu s časem potřebný k cestě na letiště. To samé platí pro srovnání s automobilem. Do 500 km vzdálenosti by jízda vlakem neměla přesáhnout 2/3 času potřebného pro jízdu automobilem.

C) Cena za jízdu nesmí být výrazně vyšší než u letecké a osobní individuální automobilové dopravy.

D) Výstavba je limitovaná též demografickými ukazateli, jako je hustota obyvatel v oblasti výstavby. Je proto mnohem méně náročné stavět ve Španělsku a ve Francii než např. v Nizozemsku nebo v ČR, kde je velká hustota vesnic a malých měst.

Nyní ke snu (vizi) TOP09: „Provozní rychlost vlaků na RS1 (Praha-Brno) přes nádraží by měla být 250 km/h, po trati nejméně 300 km/h s možností dosažení 350 km/h. Délka trati by měla být 210 km, náklady jsou odhadovány na 140-200 mld. Kč, doba výstavby by neměla překročit 10 roků.“

To znamená:
1) Stavět by se muselo v roce 2020 (za tři roky)! V té době již budou podle TOP09 vykoupeny pozemky a bude hotová studie o dopadu na životní prostředí. Aby to bylo proveditelné, tak by musela TOP09 prosadit zákon podobný zákonu o plzeňském obchvatu, který znárodnil pozemky v ultimátně rychlé době.[1]

2) Současná D1 od pražského Chodova k Vídeňské v Brně měří cca 210 km. Kudy trasa povede? Podíval jsem se na jejich mapu a povede přes Jihlavu a bude tam stavět. Zajímavé. Bude tedy současná jednokolejná trať modernizovaná?[2] Další věcná, … aby souprava dokázala zabrzdit z 350 km/h, tipnete si, jak dlouho musí brzdit? Uvědomuje si TOP09, že energetická náročnost VRT nespočívá v jízdě, ale v akceleraci a brždění? Při častém brždění dochází k dodatečnému výdaji energie, který ekologičnost dopravy posouvá do horší úrovně.[3]

3) Až 0,95 mld. Kč za kilometr! Srovnejte pod článkem na grafu, který vykresluje cenové rozdíly za kilometr tratě.

Ano, stavební podmínky jsou rozdílné země od zemi. I tak lze předpokládat, že by se jednalo o jednu z nejdražších vysokorychlostních tratí na světě. V návrhu TOP09 též není explicitně uvedeno, které soupravy na trase budou jezdit. Ty do kalkulované ceny také nejsou zřejmě zahrnuty.

VRT je podobně megalomanský projekt, jako kanál Dunaj-Odra-Labe (DOL), který v hlavách projektantů vznikl v době, kdy byla nákladní doprava v ČSSR postavena na přepravě suchých sypkých substrátů, typu uhlí. V energetice dominovaly uhelné elektrárny a tudíž výstavba kanálu, po kterém by se levně dalo přepravovat, byla na místě. Dnes již víme, že za DOL a podobnými projekty stojí především zájem stavebních firem, které z tohoto „snu“ těží. Ne jinak tomu bude i u VRT, který nejen TOP09, ale i další strany prosazují.

Existují dvě hypotézy

Jak někoho napadne taková vize?

Naivita

První varianta je v zárodku neškodná a vychází z uskutečnění snu podobné letu balónem na Slunce. Pokud to někdo činí za vlastní peníze a ve svém volném čase, nechť je mu umožněna svoboda toto uskutečnit.

Kalkul

Druhá varianta je děsivější a spočívá v tom, že zainteresované firmy na VRT vydělají. Pokud se to uskuteční formou soukromé výstavby (PPP), kterou jsem v programu vize 2030 letmo zahlédl, je to též na pováženou, protože zákon o výstavbě železnice soukromou cestou neexistuje. Vznikne další legislativní zmetek, na který jsme v poslední době toliko zvyklí? Stačí se podívat na paskvil umožňující výstavbu dálnice podle zákona o pozemních komunikací. Ten zákon je napsán tak, že do něj půjde buď blázen nebo člověk, který ví, že celý projekt je předem odsouzen k zániku.

Ruku v ruce vidíme lobby společností, které se dokonce ani netají tím, že se na projektu VRT v ČR chtějí participovat. Sám ministr Ťok před nedávnem taktéž přišel s vizí uskutečnění stavby VRT.

Závěr

Celá Vize 2030, se kterou TOP09 přišla, se snaží tvářit jako profesionální plán. Nebudu jej kritizovat kvůli nedostatku bombastičnosti. Pokud má Vize 2030 skutečně být vizí a ne jen pouhý „šrapnel“ pro tiskovku, tak musí především mít hlavu a patu. I sami přední členové TOP09 kritizovali tuto Vizi 2030, se kterou strana vystřelila do éteru a obsahuje hodně hrubek, které ji strhávají na dno. Nebudu stranu kritizovat za to, že ve vizi představila takové věci jako zavedení Eura nebo dotování kulturních akcí.

TOP09 budu kritizovat za obrovskou minelu v podobě priorit. Prioritou je především zachránit veřejné výdaje. Náš stát se propadá v konkurenceschopnosti a VRT, která by propojovala pražskou a brněnskou kavárnu, ji nezachrání.

Připomeňme si, že spousta projektů VRT skončila tragicky. Namátkou projektování VRT v Portugalsku skončilo se ztrátou minimálně 4,1 mld. Kč za desetiletou studii. Mimochodem, ministerský předseda Socrates byl odsouzen za korupci.[4] VRT propojující San Francisco a Los Angles byl před měsícem odsouzen ke klinické smrti. Dodatečné náklady činily v přepočtu 68,5 mld. Kč.[5] Propojení Hong Kong – Guangzhou (183 km) se prodražilo v přepočtu o 295 mld. Kč.[6]

Alternativa

Nač dodatečně stavět dráhu za téměř 200 mld. Kč, když stačí modernizovat současné tratě tak, aby provozní rychlost okolo 200 km/h umožňovaly?[7] Nebo… neexistuje skutečně jiná priorita, např. v podobě odpovídajícího železničního spojení do Liberce, klidně ne vysokorychlostního, stačí konvenčního? Co takhle stanovovat si menší cíle, např. obchvat kolem Třebíče. Nebo vystavět dodatečné parkovací domy a zóny v Praze a v Brně, aby se ulevilo místním při parkování.

Já vím. Nezní to až tak suprově cool a hipstersky, což bylo asi hlavní poselství Vize 2030 od TOP09. Tato strana kritizuje Babiše a zesměšňuje jeho voliče, že neumějí číst program a že je ani nezajímá. Ale TOP09 si neumí po sobě přečíst ani svůj vlastní program, se kterým si stoupne před novináře nad tiskovce.

Z manažerského hlediska by cíle měly být dosažitelné, měřitelné a především příčetné. Stanovme si radši menší za to uskutečnitelné cíle v dopravě. Co takhle přestat plýtvat penězi lidí. Je jedno, jestli to jsou naše peníze nebo peníze evropských daňových poplatníků (v překladu Evropské fondy). Co takhle konečně poctivě dostavit kvalitní dálnici D35, která nám vydrží na generace. Co takhle dávat železniční dopravě pozornost na klíčových uzlech jako Česká Třebová, kde v současné chvíli přestávají stavět rychlíky.

Ale já vím. Není to až tak bombastické a netrkne to v novinách tolik jako vlak řítící se úžasných 300 km/h.

Josef Novotný,
odborný mluvčí Svobodných pro dopravu


[1] Poslanec TOP09, tehdy za KDU-ČSL Jaroslav Lobkowicz, spolupracoval s členem KSČM a dnešním europoslancem Maštálkou, aby se pozemky znárodnily extrémně rychle pomocí zvláštního zákona, který lhůty zkracoval o polovinu.

[2] Trať č. 240 Jihlava-Brno je v současné chvíli jednokolejná a neelektrizovaná. Byla by ona vysokorychlostní trať včetně zastávek kompatibilní s konvenční železnicí? Asi těžko.

[3] Pokud z provozní rychlosti 500 km/h chcete zastavit s brzdnou dráhou kratší než 30 km, souprava jde na odpis.

[7]Zákon č. 266/1994 Sb. Zákon o dráhách  § 3a: (2) Železniční dráha, na níž je provozována vysokorychlostní železniční doprava, je dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel nad 200 km/h. Železniční dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel do 200 km/h určená pro osobní nebo nákladní dopravu a kombinovanou dopravu je dráha konvenční.

Náklady na stavbu vysokorychlostní železniceVlaky na všech tratích kromě tratě Madrid – Barcelona jsou schopné v průměru dosahovat provozní rychlosti 300 km/h Zdroj: Fundación BBVA, Economic Analysis of High Speed Rail in Europe, 2009 Lubomír Zelený, Osobní přeprava, 2007

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Zdravím. Tady Markéta Šichtařová ze společnosti Nextfinance. Dneska vám chci říct dost osobní věc, to, co vám teď řeknu, nemám nijak připravené. Bude to absolutní improvizace od srdíčka. Když jsme před více než 30 lety prožívali revoluci, tak jsme chtěli být součástí vyspělého a rozvinutého západu, chtěli jsme se odstřihnout od nefunkčního socialistického východu, no a dneska po víc než 30 letech se něco ošklivě zvrtnulo. Já mám soukromou konzultační společnost a v rámci téhle společnosti přicházím denně do kontaktu s kvantem lidí naprosto ze všech částí ekonomiky, od soukromého sektoru o státní, od velkých ředitelů velkých podniků o drobné živnostníky, ale i důchodce, kteří si chtějí nějak přilepšit k důchodu. Zkrátka přicházím do kontaktu s celým spektrem a průřezem české společnosti. A už dlouhou dobu, minimálně poslední tři nebo čtyři roky se setkávám s tím, že v podstatě všichni ti lidé, kteří mě oslovují, mají něco společného, já u nich cítím narůstající míru skepse a frustrace k poslednímu ekonomickému vývoji. No, a v poslední době tenhle můj pocit ještě zintenzivnil. Stala jsem se externistkou v jednom rádiu a tak trošku navedla dělám moderátorku v jednom, v jednom rádiu a jsem si zvu různé zajímavé osobnosti, které mají co říct k ekonomice. Vyzpovídala jsem už lidi, kteří působí v energetice, ve zdravotnictví, v těžkém průmyslu, ve službách, ve zbrojařství, a tak bych mohla pokračovat a prakticky všichni tihle lidé vždycky se se mnou podíleli. O rostoucí míru frustrace zástupci zemědělců říkali my už nemůžeme dál provozovat naše zemědělské podniky, nám už to prostě nefunguje, my už meleme. Z posledního, budeme letos znovu ve ztrátě. Jsme obviňováni z toho, že čerpáme dotace a že chceme další peníze a chceme další dotace. To není pravda, my prostě jenom chceme, aby nám stát nezasahoval do podnikání, my jenom chceme vyrábět, ale my nemůžeme vyrábět, protože my ty dotace dostáváme naopak za to, že nevyrábíme. Mluvila jsem se zástupci obranného průmyslu, ti říkají, vláda chce, abychom dodávali zbraně na Ukrajinu nebo třeba obranné systémy na Ukrajinu. Ale my nemůžeme, protože ačkoliv na nás vláda tlačí, tak banky nám v podstatě znemožňují, aby nám protistrana připsala peníze na účet, takže my nemáme z čeho vyrábět, takže my jsme pod dvojím tlakem, my prostě tímhle způsobem už nemůžeme fungovat dál. Mluvila se zástupci automobilového průmyslu, říkají, my sice se orientujeme na elektroauta, protože to je momentálně móda v celé Evropě, ale ono to prostě nefunguje. My vynakládáme obrovské investice na vývoj něčeho, o čem tušíme, že to bude slepá vývojová větev, protože s největší pravděpodobností budoucnost je v různých typech motorů, ale rozhodně ne pouze v elektromobilitě. My už tímhle způsobem nemůžeme fungovat dál, my chceme, aby někdo zachránil automobilový průmysl, mluvila jsem se zástupci energetiky, energetici říkají, my musíme uzavřít naše provozy, my jsme teď vypnuli další tepelnou elektrárnu, protože je prostě neekonomické provozovat ji a přitom ceny elektřiny před nedávnem byly na historických rekordech, přesto přese všechno. Kvůli politice Evropské unie. Kvůli emisním povolenkám se prostě nevyplatí vyrábět. Energetici říkají, energetická krize se znovu vrátí, státní energetická koncepce je naprosto nedomyšlená, v podstatě neexistuje. Je to guláš a bude z toho znovu velký průšvih. Mluvila jsem se zástupci potravinářů, potravináři říkají, my jsme nařčeni z toho, že máme drahé ceny, vysoké ceny potravin, ale jak máme vyrábět levné potraviny, když máme takhle drahé energie? V podstatě všichni, s kým mluvíte, tak uvažují o tom, že odejdou nejenom z České republiky, ale obecně z Evropy mimo Evropskou unii do nějaké třetí země, kde je levnější pracovní síla, kde je míň regulací, kde jsou levnější energie. Potom mluvíte s lidmi, kteří působí ve službách nebo třeba i na některých místech státní sféry a ti všichni si stěžují na to, že zápolí se svobodou slova, že se musí samo cenzurovat, že sice zatím se jim třeba nic konkrétního nestalo, ale že oni vědí, že v případě, že by si příliš pustili pusu na špacír, tak že by špatně dopadli a ta frustrace v té společnosti ohromně roste a co je na tom nejhorší? Všichni ti lidi, se kterými mluvíte, tak říkají, my se snažíme být diplomatičtí, my to nechceme říct na plná ústa, protože kdybychom to řekli, tak by hrozilo, že na nás stát zaklekne ještě víc, my se snažíme alespoň ještě chvíli fungovat a já si uvědomuje, vždycky vám 100 chutí jim to namítnout, ale když budete mlčet, tak naopak stát uvidí, že ustupujete a zatlačí na vás ještě víc, protože když nebudete klást odpor, bude se to jenom zhoršovat. Ono to není tak, že ti kolektivisté chtějí dosáhnout nějaké hranice a tam se zastaví a dál už nepůjdou, ono to je tak, že oni si budou pořád uzurpovat víc prostoru, dokud jim ten prostor budeme dávat. A právě na základě toho, jak mluvím s rostoucím okruhem lidí, kteří jsou už naprosto zoufalí, tak roste i moje frustrace z té současné ekonomické nebo možná celospolečenské situace a snad úplně nejhorší na tom je, že potom tady je obrovská skupina lidí, kteří jsou třeba zaměstnanci a vůbec si neuvědomují, co se děje, co tady bublá pod pokličkou, že jejich zaměstnavatelé mají obrovské problémy, protože oni v podstatě mají svoje jisté, oni mají pocit, že když by náhodou přišli o práci, stejně je státní sektor vždycky znovu zaměstná. Takže v podstatě se vůbec nic neděje a tihle lidé strkají hlavu do písku a nechtějí vidět, co se děje, buďto nechtějí vidět proto, protože to opravdu nevnímají, protože oni sami vzhledem k tomu, že třeba veřejně o ničem nemluví, tak se ani s žádnou cenzurou nesetkávají a nebo případně si to nechtějí připustit, protože kdyby si to museli připustit, tak by je asi padli hrozné deprese, zkrátka oni se prostě před vnímáním té situace uzavírají, takže společnost se polarizuje a na jedné straně tady obrovská skupina těch, kteří nevnímají, že něco je čím dál víc špatně, a na druhé straně je tady rostoucí skupina těch, kdo se probouzejí, kdo už vidí, že něco je špatně, ale v podstatě se to bojí říci, tak tohle není ten vysněný západ, na který jsme chtěli vstoupit v roce 1989 po krátké oblevě a doby bezbřehé svobody. V devadesátých letech se to všechno začalo znovu lámat a dneska směřujeme v podstatě zpátky do socialismu a teď já chci zdůraznit, že když říkám, že směřujeme do socialismu, tak to není vůbec nic nadneseného, není to nic květnatého, je to prostě fakt, protože když se podíváte na vývoj veřejných financí, tak zjistíte, že už v podstatě polovina výkonu ekonomiky je dneska přerozdělovaná státem, to znamená, my už jsme z poloviny, socialistická ekonomika, před rokem 89 bylo přerozdělováno státem něco přes 80 % HDP, tedy hospodářského výstupu a byli jsme ryze socialistická ekonomika, 100 procent výkonu nemohlo být přerozdělováno v historii nikde nikdy. O to se pokusili komunisté během několika dějinných příkladů. Pokusil se o to Stalin během válečné ekonomiky, pokusil se o to třeba polpot, pokusil se o to Mao ce Tung. Vždycky to skončilo hladomorem a totální kalamitou a mrtvými. Takže 100 procent ekonomiky spravované státem, to je komunismus, a to je technicky neproveditelné. No a my jsme dneska poloviční socialismus, protože už jsme zhruba na 50 %, takže když říkám, že se vracíme před rok 89, není to vůbec žádná nadsázka, to je prostě tvrdý statistický fakt. Když budete poslouchat vládu, tak zjistíte, že vláda je neustále povinně optimistická, poradci vlády, vládní ekonomové, členové vlády, všichni nám vykládají, jak už směřujeme ke šťastným zítřkům, jak už byla doba covidová, překonaná, že všechno zlé, co se u nás děje, že za to může třeba válka na Ukrajině a tak dál, vždycky tam jsou nějaké výmluvy, kdo za to může, ale faktem je, že statistika neukazuje, že bysme směřovali k těm lepším zítřkům. Vláda vám třeba řekne, že se zlepšují veřejné finance, protože vláda přijala nějaký daňový balíček, kterému říká konsolidační balíček a že na základě toho se veřejné finance zlepšily. No jo, ale vláda už vám neřekne kontext. A ten kontext zní, že v tom době, v té době socialismu před rokem 1989 my jsme jako Československo měli v vyrovnané veřejné finance, my jsme neměli žádný velký veřejný dluh, naše veřejné finance byly v podstatě v pořádku, ale ten problém, který u nás byl, spočíval v tom, že stát vlastnil a přerozděloval skoro všechno a to, co dneska dělá vláda, je, že ona sice trochu možná zlepšuje veřejné finance, trochu možná zlepšuje schodky státního rozpočtu, ale za cenu toho, že neustále meziročně rostou jak příjmy, tak výdaje státního rozpočtu, a to o víc než o inflaci. To znamená, že ten stát se neustále rozpíná, to znamená, že my se vracíme k tomu socialismu před ten rok 89. To jsou prostě statistická fakta. Stačí, když se rozkliknete stránky ministerstva financí a podíváte se na vývoj státního rozpočtu v meziročním srovnání a podíváte se, jak se vyvíjí příjmy a výdaje tohoto státního rozpočtu a tam se například dočtete položku, že transfery příspěvkovým organizacím, tedy v podstatě dotace, vzrostly meziročně o 26 %, o 26 % se zvýšil tento typ dotací a vláda říká, že všechno je v pořádku a že se zlepšují veřejné finance, to prostě není pravda. No, a tahle frustrace, kterou já zažívám v té poslední době, která je spojená hlavně s tím, že tedy mnoho těch podnikatelů pláče nad svým podnikáním, nad tím, že jsou likvidováni, ale že se v podstatě bojí ozvat, protože mají pocit, že když budou mlčet, budou s tím systémem konformní, tak se ještě nějakou dobu udrží. Tak tahle moje frustrace vyústila v určité rozhodnutí. Jedna věc je nevědět, co se děje, a mlčet, to je samozřejmě akceptovatelné, pokud ale víte, co se děje a mlčíte, tak to znamená tolerování toho zla a tolerovat zlo je zlo samo o sobě, takže já nechci tolerovat tohle zlo, já nechci tolerovat, mlčky souhlasit s tímto ničením naší ekonomiky a s ničením v podstatě našich civilizačních hodnot. A proto jsem se rozhodla k něčemu, o čem jsem roky doufala, že se mi to vyhne, co jsem nikdy nechtěla dělat, ale co teď? Mám pocit, že už mě k tomu situace dotlačila, totiž budu kandidovat do senátu a za chvíli vám vysvětlím, proč. Svoje síly jsem spojila se stranou svobodných, protože je to podle mého soudu jediná skutečně pravicová strana v České republice, a byť je to zatím Malá Strana, vidím v ní velký potenciál a já chci vrátit pravici její skutečný obsah, pravice u nás v podstatě zanikla, strany, které původně byly pravicové, zejména mám na mysli ODS, se posunuly doleva, protože jestliže nějaká strana přijme daňový balíček, který zvětšuje zdanění a zvětšuje stát. Což přesně sedí na ODS, tak to prostě není pravicová strana, ona sice o sobě jako pravicové straně mluví, ale její reálné kroky tomu absolutně neodpovídají. Čili ODS je už dneska pouze karikaturou té původní strany, která to kdysi byla, proto strana svobodných je pro mě jediná akceptovatelná a v rámci této strany svobodných na podzim budu kandidovat do senátu, ano? Jsem jeden člověk. Samozřejmě, že i kdybych se do toho senátu dostala, tak to nebude znamenat žádnou velkou revoluci v nastavení české ekonomiky, a přesto se domnívám, že má smysl neházet flintu do žita a že každý jednotlivec, ať už v rámci europarlamentu nebo senátu, anebo Poslanecké sněmovny. Je ohromně důležitý, protože, víte, i v padesátých letech minulého století existovaly velké rozdíly mezi zeměmi socialistického bloku, například v Sovětském svazu probíhaly stalinské čistky, existovaly tam gulagy, u nás v padesátých letech to nebylo snadné. Lidé z politických důvodů přicházely o práci, mnozí z nich seděli ve vězení, několik lidí zaplatilo i životem, ale zdaleka ten systém nebyl tak strašlivý, jako byl v Sovětském svazu a ten rozdíl, proč ten systém nebyl tak strašlivý, byl v tom, že u nás jsme nikdy nedošli do takového extrému, jako došli v Sovětském svazu, a než jsme do toho extrému my stačili dojít, tak se situace v Sovětském Rusku už zase začala obracet. Začalo tam docházet k mírné oblevě, takže u nás jsme nikdy vlastně nestihli dojít do těch nejhorších konců a už to je ten důvod, proč má smysl všechny ty špatné věci, které se momentálně dějí, má smysl brzdit? I malé brzdění těchto věcí je smysluplné, protože potom nestačíme dojít do těch nejhorších konců. Stačí se podívat například na rozdíl mezi českou, německou energetikou, německá energetika i v daleko extrémnějším stavu než česká, daleko víc se v Německu tlačí na zelené obnovitelné zdroje, Němci si vypnuli svoje jaderné elektrárny. Kdybychom my udělali totéž, co udělali Němci, naše energetická krize by byla ještě mnohem horší, než jaká byla dneska. Jsme ve stavu, kdy v podstatě Němci od nás naší stále ještě v uvozovkách, levnou energii nakupují, kdybychom my byli tak extrémní, jako jsou dneska Němci, situace u nás by byla totálně neúnosná, a to je přesně ten důvod, proč má smysl i v několika málo lidech brzdit implementování těch změn, které k nám přicházejí ze západu. Já vám nebudu říkat to, co asi chcete slyšet, totiž, že se nějakými parametry dá ta situace úplně pozměnit a vylepšit to už se dneska nedá. Rozhodně není pravda, že můžeme tady pošudlat jednu daň tady trošičku zkrátit jednu dotaci a zase bude dobře. To jsou takové parametrické změny, které odpovídají třeba Dubčekovu pražskému jaru v roce 1968 nebo Gorbačovově perestrojce v osmdesátých letech. Ne, že by to bylo špatné, znamenalo to určitou oblevu a úlevu, ale to byly právě ty změny, které umožňovaly tak nějak trošku lépe žít v rámci té totality, ale rozhodně to nebylo poražení té totality k tomu, abychom se my vymanili z toho socialistického systému, tak jsme museli projít zcela zásadní transformací ekonomiky na začátku devadesátých let. No a vzhledem k tomu, že jsem právě řekla, že už v podstatě 1/2 českého hospodářství dneska je socialistická, tak dneska už se to opravdu nedá pošudlat nějakými parametrickými úpravami, abychom my se mohli znovu vrátit k prosperitě, tak musíme projít naprosto zásadní proměnou celé ekonomiky, ekonom v podstatě má jasno v tom, jakým způsobem ta proměna musí vypadat, ale problém je v tom, že zatím potom ještě není celospolečenská poptávka, zatím ještě se neprobudilo dostatek lidí, takové množství, jako se probudilo třeba v roce 1989. Navíc jsme ještě příliš ovlivňováni tím vývojem v západní Evropě, který směřuje k nám, a proto v tuto chvíli ještě nejde takhle jednoduše udělat ono vylepšení a znovu nastartování české ekonomiky. Ale v okamžiku, kdy známe diagnózu a víme, co je špatně, tak můžeme alespoň ty špatné věci brzdit do té doby, než čas nazraje na tu zásadní společensko ekonomickou přeměnu celé ekonomiky a potom můžeme být tedy připraveni do těch změn pozitivně nastoupit. Jak tedy zní ona diagnóza těch problémů? Nejenom české, ale obecně evropské ekonomiky, ta diagnóza zní tak, že celá Evropa byla zachvácena novou levicovou progresivistickou kolektivistickou ideologií, která se nazývá esg nebo isg a jejímž nejviditelnějším projevem, takovou špičkou ledovce je Green Deal, ale Green Deal není jediným projevem téhle ideologie. Dalšími projevy jsou například různé genderové ideologie nebo kontrola svobody slova, ona rétorika o dezolátech a dezinformacích a podobně. Musíme si uvědomit, že zatímco ekologie je skvělá věc, tak Green Deal nemá s ekologii vůbec nic společného a je to v podstatě pouze ona levicová kolektivistická ideologie, jejímž cílem je v podstatě likvidace evropského průmyslu a likvidace evropského blahobytu, tahle ideologie musí být absolutně odmítnutá, jestliže tedy máme brzdit ono zlo a jestliže máme brzdit ony negativní změny, které se u nás stále ještě dějí a stále ještě se stupňují, tak musíme vyjít ze tří myšlenkových východisek, musíme být z toho, že absolutně odmítneme Green Deal, že vyhlásíme nulovou toleranci pro Green Deal. Pozor, nemá to nic společného s ekologií. Za druhé si musíme jednoznačně zachovat českou korunu, protože pokud si ji nezachováme, pokud přijmeme euro, tak tím v podstatě dáváme evropské centrální bance bianco šek na zavedení digitální měny centrální banky, což znamená absolutní sledování našich občanů a v podstatě čínský kreditní systém. Velký bratr. No a za třetí, musíme začít dramaticky odbourávat dotace, dotace dneska jsou hlavní příčinou toho, proč stát už tvoří polovinu ekonomiky a proč například není na důchody pouze dotace? Sami o sobě dneska představují zhruba 1/3 státního rozpočtu. Pokud bychom odbourali ideologicky motivované dotace, které souvisejí s Green Dealem, s gendery, s dotováním neziskovek, které do našich dětí cpou věci o genderu ve školách a tak dál. Pokud bychom tohle všechno odbourali, najednou by nebyl třeba ani problém s důchodovou reformou. Asi vás to překvapí, ale ony ty veřejné finance samy o sobě nejsou až tak špatném stavu, to, co tam je naprosto kalamitní, je právě ona složka dotací, takže dotace musíme začít dramaticky odbourávat. I jeden jedinec v jakémkoliv zastupitelském sboru, ať už to je europarlament, senát nebo Poslanecká sněmovna, jeden člověk může vždycky hlasovat podle těchto tří základních myšlenkových pilířů, a pokud vždycky zvedne ruku, anebo naopak nezvedne ruku v souladu s těmito principy? Nikdy nezvedne ruku pro zvýšení daní, vždycky zvedne ruku pro odbourání regulací, vždycky zvedne ruku proti čemukoliv, co souvisí s Green dealem a tak dál, potom jeden jednotlivec může brzdit to zlo, které se na nás hrne a může způsobit, může být onen jazýčkem na vahách, který způsobí, že bude rozdíl mezi naší zemí a mezitím třeba ještě daleko větším zlem, které zachvátí některé západní země a pokud se nám podaří tohle zlo brzdit, tak já jsem přesvědčená o tom, že to dějinné kyvadlo se překlopí zase na obrácenou stranu, protože žádný nesvobodný systém netrvá donekonečna a nazraje celospolečenská poptávka k tomu, abychom provedli přeměnu české ekonomiky a přeměnu české společnosti něčemu lepšímu a zažili další svobodné období, tak, jako jsme ho zažívali ve svobodných devadesátkách. To je ten důvod, proč jsem se rozhodla letos kandidovat do senátu.

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31