Lasztoviczová: Nová móda – MHD ve městech zdarma

Témata:

Pokud politici říkají, že je něco zdarma, zdarma to nikdy není. Příkladem budiž MHD. Co nezaplatí lidé na jízdném, musí se financovat z veřejných peněz.

Zastupitelé Valašského Meziříčí rozhodli, že zavedou městskou dopravu zdarma. A to nejen pro své obyvatele, ale pro všechny, kdo město navštíví a místní dopravu využijí. Vzorem má být  Frýdek Místek, kde MHD zdarma jezdí od roku 2011. Ospravedlněním tohoto politického kroku je podle zastupitelů  nepříznivá smogová situace ve městě.

Tomu však odporuje tvrzení ministra životního prostředí, který před nedávnem město navštívil a podle kterého je znečišťováno hlavne splodinami z komínů firmy Deza, rodinných domů nebo dopadem prachových části z Ostravska a Polska. Jedním z důvodů je také předimenzovaná nákladní a tranzitní doprava. Domnívám se tedy, že ovzduší by podstatně více, než MHD zdarma, prospěl obchvat, o kterém se hovoří už řadu let.

Je zde však další politický problém. Řešení obchvatu je na dlouho, zatímco jízdenky zdarma lze zavést poměrně rychle, ideálně ještě před volbami.

Pochopitelně je to však pouze klamání voličů, protože zdarma není nic, natož MHD.  Město Valašské Meziříčí přispívá společnosti ČSAD Vsetín na provoz MHD 11 milionů korun ročně. Další 2 až 3 miliony bude však bude muset vytáhnout z pokladny, aby jízdné bylo „zdarma“. Uvažování zastupitelů je v tomto velice nezdravé, neboť počítají s použitím příjmu z pokut. To totiž předpokládá, že se zastupitelé buď těší, že lidé budou porušovat předpisy a ohrožovat bezpečnost na silnicích, tudíž budou peníze z dopravních pokut, anebo se řidiči ukázní a nebude tedy MHD z čeho financovat.

Pak přichází na řadu to nejdůležitější, ničím nepodložená úvaha, že občané, kteří zřejmě mají nějaký důvod jezdit autem, začnou ve velkém počtu používat MHD.

Nebylo by tedy lépe soustředit se raději na smysluplné projekty jako obchvat města a jestliže máme vybrány peníze z pokut, využít je raději na opravu chodníků nebo dětských hřišť?

Helena Lasztoviczová,
místopředsedkyně Svobodných ve Zlinském kraji a zastupitelka Zlínského kraje

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)

Na toto téma jsme napsali

Brněnský deník: zastupitel Pavel Mises komentuje aktuální dopravní situaci v Brně

Kolik stojí rodinu veřejná doprava ve Zlínském kraji?

Hejduk: Zrušme konečně bodový systém, nic neřeší

Když se zaváděl bodový systém v dopravě, byli jsme v očekávání, jak se změní chování českých řidičů.

Hošek: Třídění odpadů z trochu jiného pohledu

Třídění odpadů v EU, potažmo v ČR je věnována nepřiměřená pozornost, já se pokusím otevřít problém a zda je to dobře nebo špatně, ať si každý udělá obrázek sám.

Komárková: Regulace žárovek

Cílem regulace žárovek je úspora peněz v důsledku menší spotřeby energie a větší výdrži úsporných žárovek. Měli bychom být díky této regulaci ekologičtější a ekonomičtější. Otázkou zůstává, zda jsme?