Káles: Výsledek pamlskové vyhlášky? Párky vařené v rychlovarné konvici

Asi už jste slyšeli o gymnáziu v Uherském Hradišti, kde se studenti rozhodli protestovat proti nesmyslné pamlskové vyhlášce zakazující prodej většiny potravin na školách tak, že si v šatnách o přestávce otevřeli alternativní bufet? Tito studenti pochopili základní ekonomická pravidla mnohem lépe než ministerstvo školství a zároveň ukázali, k čemu vedou takové kontraproduktivní regulace, kterou bezpochyby pamlsková vyhláška je. Zaslouží si velkou pochvalu.

Hitem jejich bufetu se stal párek ohřívaný v rychlovarné konvici a názorně to ukazuje k čemu jakékoliv prohibice vedou. Namísto párku ohřívaném v nějakém normálním školním bufetu s odpovídajícím zázemím přichází na scénu párky z rychlovarné konvice na lavičce v šatnách. Cílem pamlskové vyhlášky je zlepšit kvalitu stravování na školách. Posuďte sami, jestli se to tady podařilo.

Když se podíváte, jak dopadla mnohem závažnější prohibice alkoholu ve Spojených státech, zjistíte, že je to podobně kontraproduktivní směrnice. Během americké prohibice se alkoholem otrávila spousta lidí, protože se začal alkohol pálit či míchat nelegálně za horších podmínek než předtím. Jeho spotřeba se přitom nesnížila. Takže gin míchaný doma ve vaně stál za nejedním úmrtím. Proti nekvalitnímu alkoholu se nešlo nijak bránit, zákazník byl totiž účastníkem černého trhu a porušoval zákon. Ceny alkoholu byly vysoké, výrobek však nemusel být tolik kvalitní. To je výsledek regulací.

Ačkoliv se v historii objevují smutné příběhy toho, jak jsou mnohé zákazy škodlivé a nesmyslné, politici se z nich nemíní nijak poučit. Neříká se nadarmo, že cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly.

Josef Káles,
místopředseda Svobodných

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)

Na toto téma jsme napsali

Pajonk: Obědy do škol jsou jen populistické výroky

Kříž: Proč je stát vždy horší majitel a podnikatel, než soukromník

Praxe ukazuje, že čím víc se stát zasahuje do společenských a ekonomických vztahů, tím hůř, naopak čím méně se reguluje a daní, tím se dlouhodobě lidem žije lépe, pokud stát dohlíží na to, aby nikdo nikomu a ničemu neubližoval.

Zrušme Ministerstvo školství, nechme tam deset úředníků, aby přerozdělovali pouze ty peníze, které do toho školství dáváme, a dávali je žákům a rodičům.

Petrík: Jak ukončit neustávající školní reformy?

Proč školství trpí neustávajícími reformami? Proč je neustále tolik rodičů nespokojených s nabídkou vzdělání? Jedinou možností jak ukončit neustávající školní reformy je postupně odstraňovat centrálně zavedené nesmysly a předávat více kompetencí jednotlivým školám. Ať si rodiče rozhodnou, jakou školu chtějí pro své děti.

Zálom: Ponechme v přístupu na střední školy svobodu volby

Podle vedení krajů se na střední školy dostává až příliš mnoho studentů. Krajští politici tedy chtějí omezit přístup uchazečů na střední školy prostřednictvím centrálně řízených přijímaček. Na střední školy se tak mají dostat jen „chytřejší“ děti.