Káles: Centrum města omezením dopravy pouze umrtvíte

Pokud si někteří politici myslí, že když v menším městě zkomplikují v centru dopravu nebo dokonce vytvoří jen pěší zóny, tak tam budou lidi radostně korzovat a nakupovat v roztomilých krámcích, pletou se.

Jsem o tom přesvědčený. K životu ve městě patří auta. Pokud v centru dopravu zkomplikujete, život se přesune na okraj do obchodních center. Teda pokud vám na náměstí nestojí nějaká památka UNESCO a nejezdí k vám denně stovky turistů.

Menší příklad. Parkování na náměstí v Chrudimi se zase o trochu zkomplikovalo. Nově mohou být řidiči překvapeni, protože jakmile objeví parkovací automat, vyžaduje po nich značku jejich automobilu. Ne, opravdu si ji všichni nepamatujeme. A je nás takových hodně. Takže i mně se třeba v Praze po zavedení tohoto „moderního“ systému stalo, že jsem se od automatu odebral zpět ke svému autu, hledal jsem tužku a když jsem ji nenašel, tak jsem si značku fotil. Pak už jen stačilo pracně značku zadat a zaplatit. To vás dokáže naštvat, hlavně, když spěcháte. A kdo měl radost, že v Chrudimi konečně může platit parkovné smskou, tak to už nově není možné. Radnice z toho po pár měsících ustoupila.

Vedení města by se mělo snažit parkování v centru lidem ulehčit, a zamyslet se nad tím, jestli by životu, zda-li se to dá životem vůbec nazývat, v centru města nepomohlo, kdyby se alespoň na chvíli dalo zastavit bez toho, aniž byste k automatu museli kvůli pár desítkám minut chodit a platit.

Naše centrum je polomrtvé, některé prodejny jsou opuštěné. Pro mnohé lidi je mnohem jednodušší jet si nakoupit k nějakému obchodnímu centru, kde na vás nečekají překážky v podobě plateb u parkovacích automatů. Radnice by tyto překážky měla snižovat a přinejlepším i odbourávat.

Živnostníci jsou z naprosté většiny poctiví lidé, kteří se perou se spoustou nových regulací ze strany státu. Pojďme tedy místním živnostníkům ulehčit tím, že zjednodušíme parkování v centru města. Zároveň tak ulehčíme i parkujícím lidem, kteří ani mnohdy s novými automaty s displeji neumí. Posledně jsem staršímu pánovi pomáhal zaplatit hodinu parkování na novém automatu, protože prostě nevěděl, jak to má provést, a malý návod přímo na automatu mu příliš nepomohl. A to jsou nové automaty po pár měsících ještě novější, a navíc musíte zadávat značku automobilu.

Když jsem parkoval před několika lety v Tallinu, tak jsem si nemohl vynachválit, že stačilo napsat na papírek na palubní desku čas příjezdu a odejít. Hodina parkování byla zdarma, auta se střídala rychleji a řidiči nemuseli i kvůli nákupu v nějakém obchůdku, který trval do 15 minut, běhat k automatům. Místní také měli v autech malé papírové hodiny, takové ty co znáte ze školy z první třídy, kde jen zadali čas příjezdu a strčili je na palubní desku. Je to rychlé, vstřícné a funguje to v mnoha městech po celé Evropě a věřím, že i nyní v některých českých městech.

Inspirujme se třeba tímto příkladem. Nekomplikujme parkování. Neumrtvujme dále centrum. Naopak ho pojďme oživit. Mnohdy stačí i drobnosti a věci se dají do pohybu.

Josef Káles,
zastupitel města Chrudimi

Vyšlo i na osobním blogu autora.

Články vyjadřují pouze osobní názor autorů a nejsou oficiálním stanoviskem Svobodných, pokud není uvedeno jinak.

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)

Na toto téma jsme napsali

Vodička: Chvíli mokro, chvíli sucho

Současná vláda ANO, ČSSD a předtím i vláda s KDU-ČSL si vytyčily, mimo jiné, jako jeden z cílů boj proti suchu. Tak teď budeme asi vesele budovat nádrže, přehrady a poldry za peníze daňových poplatníků.

Lebduška: Sčítání na obzoru

Tak je to zase tady. Stát potřebuje – tedy spíš pár dobře placených lidí potřebuje ukázat, že jsou k něčemu užiteční. Budeme se sčítat. Sčítání má v českých zemích dlouhou historii. Jako za prvé lze považovat nejstarší dochovaný soupis na majetku litoměřického kostela z roku 1058. Prvé plošné sčítání zavedla patentem císařovna Marie Terezie 13. října 1753 a poprvé bylo celoplošné sčítání provedené v roce 1754.

Žák: Presumpce viny všech chovatelů zvířat je nepřijatelná

Zastupitelstvo města Litoměřice schválilo kontroverzní novelu vyhlášky omezující pohyb psů ve městě a určuje max. délku vodítka při venčení psa, a to na 1,5 metru. Novinka má údajně zvýšit bezpečnost chodců a cyklistů.

Brčková: Poslanci, senátoři, ministři, regulujte!

Otevřený dopis předsedkyně Svobodných v Plzeňském kraji všem regulátorům.

Žák: Povinné čipování psů od roku 2020 s množírnami nebojuje

Novela veterinárního zákona přijatá v minulém roce Poslaneckou sněmovnou zavádí od roku 2020 povinné čipování psů. Argumentovalo se tzv. bojem proti množírnám. Znáte však všechny okolnosti zavedení této povinnosti?

Pomozte nám

Staňte se příznivcem

Získejte možnost hlasovat v otevřených primárkách. Dostávejte pravidelné aktuality Svobodných do e-mailové schránky a pozvánky na naše akce.
Chci se stát příznivcem

Staňte se členem

Spolurozhodujte o politice Svobodných na jednotlivých úrovních. Účastněte se dění uvnitř Svobodných a volte kandidáty a orgány strany.
Chci se stát členem

Přispějte finančně

Přispějte Svobodným na jejich transparentní účet a podpořte důležitou volební kampaň v tomto roce.
Chci finančně přispět