Členové Svobodných: Nechceme se podílet na neférové kampani pro přijetí padesáti syrských dětí

Témata:

Návrh lidovecké europoslankyně Šojdrové přijmout do České republiky padesátku syrských dětí, které přišly o své rodiče kvůli válce, po několik dní zaměstnává naše média i politiky.

Nechci řešit politickou rovinu celé věci, v zásadě mě nezajímá, zda jde o skutečný problém či vykonstruovaný pseudoproblém, a už vůbec se nechci zaobírat tím, jakou roli ve věci hraje premiér Babiš, který přijetí syrských sirotků odmítl a dal tím na jedné straně munici svým oponentům, na druhé straně si připravil půdu pro získání mnohých antiimigračních voličů.

Politice předchází etika, a tedy je nutné pokládat morální rovinu sporu o přijetí syrských dětí za mnohem důležitější.

Zastánci přijetí argumentují zpravidla takto: “Ukažme světu, že v sobě máme lidskost. Dokažme, že patříme mezi civilizované země, které pomáhají obětem války.”

Tato teze automaticky předpokládá, že hlavním atributem lidství je pomoc v nouzi. Že pomáhat je hlavním morálním imperativem. Jenomže morálka vyplývá z objektivní reality. Je to něco, co lidské bytosti dává jasná vodítka, jak udržet a rozvíjet svůj život. Morální principy tedy musejí nutně vyplývat z jakési metafyzické povahy lidské bytosti.

Žijeme ve světě, v němž je člověk beznadějně odsouzen k nezdarům, ke strádání a k bídě? Žijeme ve světě, v němž nelze dosahovat hodnot, a v němž je úspěch a štěstí pouze něčím výjimečným, čeho lze dosáhnout pouze náhodou? V takovém světě by snad morálním principem mohlo být pomáhání – otázkou však je, zda by v takové realitě vůbec bylo z čeho pomáhat.

Naše realita je však benevolentní. Člověk může dosahovat úspěchů a žít šťastný život. Aby mohl svůj život zachovat a rozvíjet, potřebuje získávat hodnoty – koneckonců jeho vlastní život je jeho největší hodnotou, kterou se snaží udržet. A aby mohl správně rozpoznat, jaké hodnoty má sledovat a jak je vzájemně poskládat do hierarchického systému, musí se spoléhat na svůj rozum. Hodnoty nejsou něco, co by lidem spadlo jen tak z nebe – je třeba je cílevědomě získávat. Život v takovéto realitě je z naprosté většiny nikoliv o pomáhání si, ale o produkci hodnot. Pomoc je něčím naprosto okrajovým. Hlavním atributem lidskosti tedy není schopnost pomáhat, ale produkovat hodnoty.

Pokládá-li někdo za hlavní atribut lidství schopnost pomáhat, je stoupencem altruistické etiky. Pomoc jako morální imperativ znamená, že stojí nad produkcí, a člověk, aby byl morální, se tedy má hodnot především vzdávat – vyměnit vyšší hodnotu za menší, či nulovou. Jestliže však hodnoty lidské bytosti tvoří hierarchický systém, na jehož vrcholu je vlastní život, znamená to, že má-li být člověk morální dle altruistické etiky, musí se obětovat zcela, tedy vzdát se svého života. Jinak nejedná absolutně morálně. Altruistická etika je tedy etikou smrti, nikoliv života.

Etika není jen něco, o čem se planě teoretizuje mezi filozofy a o čem mluví mentoři v televizních pořadech (na které se prakticky nikdo nedívá). Etika přímo ovlivňuje politiku. Politika je vlastně vyústěním převládající etiky ve společnosti. Bude-li zde převládat etika, která nabádá k obětování, ke vzdání se vlastních hodnot, a třeba i svého života, ve jménu nějakých “vyšších cílů”, zpravidla nedefinovaných, vznášejících se v jakémsi vzduchoprázdnu, pak i politika bude takovou etiku odrážet: bude lidi nutit k sebeobětování. Jak může taková politika vypadat? Jedno je jisté: bude socialistická a v rozporu se svobodou. Jakého odstínu socialismu bude nabývat, záleží již na dalších okolnostech. Altruistická etika je hnacím motorem komunismu, nacismu, fašismu, nebo třeba i sociální demokracie či “babišismu”.

A tím se dostáváme k jádru věci: i mnozí z těch, kteří se chtějí nazývat zastánci svobody, přijímají zcela automaticky altruistickou morálku. Je to křiklavý rozpor. Politika, která hájí svobodu jednotlivce, musí stát na úplně jiném pojetí morálky – na racionálním sebezájmu. Někdo, kdo chce hájit svobodu, nemůže se nikdy dopustit toho, že by apeloval na jakýkoliv akt dobročinnosti s tím, že se tak projeví naše lidství. Politik, který takto argumentuje, i kdyby se třeba nakrásně pokoušel hájit svobodu, skončí ve spirále ústupků a kompromisů jako prachmizerný socialista a stejně tak skončí i jeho politická strana. Koneckonců, zářným příkladem takového neslavného konce jsou celé dějiny ODS.

Je naprosto zřejmé, že zde vůbec nejde o nějakých padesát dětí ze Sýrie. Existují vůbec? Skutečně jim není sedmnáct a více let? Proč je zveme sem, do naprosto jim cizího kulturního prostředí? Do jakých rodin mají jít? Co s nimi bude, až vyrostou? Co se stane, až jednoho dne Evropská unie redefinuje pojem rodina, a bude v rámci jejich slučování požadovat, aby Česká republika přijala jejich bratrance, strýce, prastrýce, nebo další členy širší rodiny? Víte co? Tyto otázky jsou naprosto nepodstatné. Téma syrských sirotků je totiž celonárodní zkouškou z altruismu.

Chce-li někdo přijmout syrského sirotka, je to jeho volba. Ano, z hlediska legislativy to je takřka nemožné, pokud to stát neumožní, ale to je vedlejší. Důležitá jsou morální důvody, které k tomu člověka vedou. Chce-li se obětovat, je to jeho volba. Poškozuje tím svůj vlastní život – protože altruistická etika je ve své pravé podstatě s životem neslučitelná. Nikdo by mu to neměl zakazovat. Každý by měl mít možnost čelit následkům svých vlastních morálních premis. Politická strana, která chce hájit svobodu, se však nikdy nesmí dopustit toho, aby k sebeobětujícímu jednání nabádala a kladla jej na jakýsi morální piedestal.

Nic proti pomoci těm, kteří trpí a zaslouží si pomoc – ta však nesmí být sebeobětující. Proč se domnívám, že právě tento případ je projevem altruismu? Protože lidé mají zpravidla vůli pomáhat těm, kteří jsou jim nablízku, ať už přímo fyzicky, nebo kulturně. Pomáháme nejprve svým blízkým, příbuzným, dětem, přátelům, kolegům – tedy těm, kteří pro nás představují nějakou hodnotu. I tehdy, pomáháme-li někomu neznámému, a nejde o sebeobětující pomoc, pozitivně takové člověka hodnotíme jako hodného naší pomoci. Vyjadřujeme naší vlastní vůli a ochotu pomoci někomu, kdo si takovou pomoc zaslouží. Všichni kolem nás můžeme napočítat množství lidí, kteří by uvítali nějakou pomoc ve své složité životní situaci. Lze říct, že velká část z nich by si pomoc zasloužila. Mnozí z nich za svoji situaci nemohou, stejně jako za svůj osud nemohou děti v Sýrii. Proč tedy právě Syřané? Proč ne senioři v Čechách? Proč ne čeští sirotci? A když už bychom se chtěli starat o někoho tisíce kilometrů od nás, proč nepomoci třeba jihoafrickým bílým farmářům, kteří se stali terčem rasistické politiky tamní vlády? Proč? Právě proto, že jde o lidi, kteří patří do kulturního okruhu, z něhož pochází celá současná migrační invaze proudící do Evropy, a nadto jde o muslimy. Právě tím, že se uvolíme pomoci syrským dětem, prokážeme tu pravou oběť.

Jestliže někdo hodlá pomáhat a přitom tato pomoc není sebeobětující – nechť tak činí. Pomoc v nouzi však nemůže být politickým tématem. Strana, která chce hájit svobodu jednotlivce, nemůže apelovat na vůli pomáhat – protože pomoc je morálně nepodstatná, je osobní věcí, a nemá tedy smysl, aby k ní někdo vyzýval z pozice politické autority.

Nikdo z nás nezlehčuje utrpení těch dětí v Sýrii. Ale utrpení není nárok. Pokud by utrpení bylo automaticky nárokem na pomoc, potom padesátka dětí je kapka v moři, a na světě, tedy v západním světě, který skomírá jak co do civilizačních hodnot tak co do produktivity, není ani zdaleka dostatek jídla, ošacení ani přístřeší, aby tento údajný nárok všech trpících na celém světě byl uspokojen. A pokud bychom se jej uspokojit pokusili, což bychom měli, máme-li být důslední altruisté, znamenalo by to totální sebezničení. Tedy ideál altruistické etiky.

Celá politická scéna je pod vlivem této etiky. A proto je naše společnost v takovém marasmu. Od stoupenců levice, od europeistů a multikulturalistů se takový postoj vůči přijetí syrských dětí tak nějak očekává. Lidé, kteří chtějí hájit svobodu jednotlivce, by se však takovéto kampaně účastnit neměli.


Jako členové Svobodných se tedy distancujeme od výzvy některých našich kolegů, včetně členů Republikového předsednictva, některých krajských předsednictev a Republikového výboru, která staví právě na takovémto přesvědčování k “lidství”. Signatáři výzvy dle našeho názoru jednají v rozporu s tím, co by měla hájit politická strana, jejíž filozofie je zaměřena na obhajobu svobody jednotlivce.

Luboš Zálom, předseda středočeského krajského sdružení Svobodných
Zdeněk Přikryl, místopředseda pardubického krajského sdružení Svobodných
Václav Jakl, lídr kandidátky Svobodných do komunálních voleb v Chebu
Lenka Brčková, předsedkyně plzeňského krajského sdružení Svobodných
Jiří Procházka, předseda zlínského krajského sdružení Svobodných
Ing. Ivan Šrámek, člen Republikového výboru Svobodných
Karel Kropš, člen Republikového výboru Strany svobodných občanů
Jan Jakub Ptáček, místopředseda plzeňského krajského sdružení Svobodných
Markéta Chvalovská, členka Republikového výboru Svobodných
Ivana Burešová Marková, členka Republikového výboru Svobodných
Aleš Kuna, předseda ústeckého krajského sdružení Svobodných
Vratislav Škorpil, místopředseda jihočeského krajského sdružení
Radovan Koutský, místopředseda krajského předsednictva Hlavního města Prahy
Lubomír Hron, místopředseda krajského sdružení na Vysočině
Zdeněk Sadecký, místopředseda krajského sdružení na Vysočině
Natálie Jahodováčlenka Republikového výboru Svobodných
Ing. Jan Sova
Matěj Gumulák
Ing. Jaroslav Pelán
Ing. Martin Morozovič
Irena Škorpilová
Karel Vlk
Jan Priester
Petr Chaloupek
Jan Růžička
Jindřich Čeněk
Ing. Radim Vladík
Iveta Priester
Martin Ševčík
Jitka Sovová
Tomáš Houška
Ing. Jaroslav Vrána

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak. 

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)

Na toto téma jsme napsali

Hrubý: Začněme konečně opravdu chránit svobodu projevu

Zálom: Regulace sociálních sítí nás ke svobodě nepřiblíží

Musím na úvod předeslat, že rád sleduji Václava Klause ml. Jeho názory jsou podnětné, mají vtip a jsou v našem nudném politickém rybníčku učiněným požehnáním. A jdou ve směru větší svobody. Tedy většinou.

Vavruška: Domácí porody

Kříž: Proč je svoboda velmi konzervativní

Svoboda je možnost dělat si za své na svém co chci, pokud tím, nad míru přiměřenou okolnostem, nezasahuji do analogické možnosti jiného.

Šoška: Ústavně chránit manželství, nebo přijmout stejnopohlavní manželství?

Pro gay páry v České republice bude středa tohoto týdne opravdu zásadní. Poslanci a poslankyně budou hlasovat v prvním čtení o zákonu, který by umožnil stejnopohlavní manželství. Staneme se první postkomunistickou zemí, která bude fér?

Read more

Sepak-terjang Bermain Poker Online Mainkan Peluang Flush Anda mesti pahami jika 5 tiket dengan bunga yang kolektif tipenya bisa menghasilkan flush dalam Bermain Poker Online. Karenanya Anda harus tau juga jika aktivitas tersebut bisa menghasilkan keuntungan yang berkaitan jika diolah secara cocok. Pada saat tersedia 3-4 kartu yang amat bisa terhitung bikin menyampaikan dukungan Anda bikin membuahkan flush, karenanya Anda dapat menghasilkan keuntungan besar. Kesudahannya, peluang kombinasi flush tersebut pasti bisa menjadi salah satunya aktivitas yang mampu Anda gunakan bikin memungut keuntungan menggertakan lawan. Sepak-terjang pada game ini kian baik bikin melakukan all in dengan cocok. Sampai bisa membuat lawan menggetarkan tindakannya agar bisa kurangi peluang kerugian. Karenanya, mainkan pemikiran dengan baru sekadar akan di rasa sangat cocok menjadi satu strategi. Tapi strategi ini yang jarang dijumpai oleh kurang lebih beberapa orang di waktu modern saat ini untuk Bermain Poker Online. Kaum Hal Bermain Yang Sedikit Dijumpai Jika Anda merupakan orang yang sering permainan poker online, pasti Dikau ketahui Bermain Poker Online bisa datangkan keuntungan yang berkaitan. Permainan ini dapat dimenangkan pada saat Dikau mendapatkan kombinasi kartu terkenal bikin bisa datangkan keuntungan yang berkaitan. Perjudian online dengan pakai permainan poker diantaranya yang benar-benar memikat di dunia. Banyak kaum orang yang menghasilkan pelajaran dari permainan ini di dalam dengan bidang yang mampu menjadi seseorang profesional handal. Agar Anda bisa membuahkan keuntungan dengan terus-terusan. Antara dari Anda seharusnya tahu jika permainan poker dapat memberi dukungan menghasilkan moral jika diolah dengan tata yang sama sesuai. Sedianya banyak bermacam-macam yang bukan ditemukan oleh beberapa banyak diantara kita tapi sering Anda dapatkan di permainan ini. Bermain Poker Online Naikkan Taruhan Serta Menang Banyak Jika Kamu mengerti beberapa referensi pada bawah ini, Anda bakal membuat pijakan bikin Anda bikin bisa mainkan paham pada lawan. Dengan demikian pada saat Anda menyimpan satu kartu yang redup untung, pasti Anda mampu mainkan pemikiran itu. Sampai membuat lawan pahami kelebihan Anda dengan mutlak. Tetapi sebelum Anda mengerti gimana mainkan pemikiran, pasti Dikau juga harus mampu tiru pemikiran dari lawan dengan cocok. Oleh karenanya Dikau bisa pahami jika aktivitas ini sangat bisa diuntungkan jika dilihat dari sesi pandang yang cocok. Kesannya, beberapa orang di sempang Anda pasti sadar kalau aktivitas main poker dapat digunakan bikin menghasilkan keuntungan dengan terus-terusan. Tapi sedianya aktivitas ini harus Dikau sadari masih banyak strategi didalamnya yang butuh Dikau bisa terapkan. Beberapa daripada Anda pasti pahami jika ada keuntungan pada ketika kartu besar Bermain Poker Online IDN yang terdapat. Barisan 5 kartu yang ada pasti ada cela satunya yang besar dan bisa membuat Anda mampu memakainya bikin menghasilkan keuntungan. Oleh karenanya permainan tersebut dapat memberi dukungan Dikau menghasilkan keuntungan yang berselok-belok jika diolah lewat langkah yang sama sesuai. Kurang lebih dari Anda tentunya pahami game ini diantaranya yang bisa bawa serta Kamu menghasilkan keuntungan. Dimana pada saat Anda bisa mainkan pemikiran dari lawan bila Anda memegang kartu yang serupa besarnya. Dengan demikian di dalam saat kartu As yang ada pasti akan menghasilkan Anda lebih baik bikin melakukan all in sekadar. Meskipun demikian mungkin tetap lawan Anda ada akan tetapi sebenarnya Anda bisa menghasilkan keuntungan yang lebih raksasa dengan menggetarkan beberapa bermitra.