10 otázek pro Svobodné zastupitele: Michal Krejčí

Přinášíme vám sérii rozhovorů se zastupiteli za Svobodné. Každý dostal 10 otázek, které se pokoušejí zjistit, co práce zastupitele obnáší a jaká překvapení nováčkům v zastupitelstvech mohou přinést. Dnes odpovídá zastupitel Nového Bydžova Michal Krejčí

1. Co vás při práci v zastupitelstvu překvapilo, ať už příjemně, nebo nepříjemně?

Příjemně asi nic, poněkud nepříjemně mě překvapilo přidávání nebo doplňování jednotlivých bodů k jednání na poslední chvíli.

2. Někdo říká, že vzhledem k politické filozofii Svobodných je komunální politika nevhodná pro náš program, protože kvůli velkému přerozdělování nelze prosazovat čistý svobodný program. Co si o tom myslíte?

Ano, principy Svobodných nelze příliš aplikovat na komunální úrovni. Ideálním řešením by bylo například rozdělení daně z příjmu na centrální a lokální část, kdy by o výši lokální části rozhodovalo zastupitelstvo. Což je ovšem úkol pro vládu a parlament. V současné době má město jasně daný příjem a rozdělování nemandatorních výdajů probíhá metodou „z cizího krev neteče“. Dalším problémem je samozřejmě nastavení různých dotačních titulů, kdy se neinvestuje do věcí nejpotřebnějších, ale do těch, na které se sežene dotační program.

3. Jak se dají přesvědčit voliči, že není třeba utrácet veřejné peníze za něco, co si ovšem obyvatelé té které obce vlastně přejí (obecní koupaliště, galerii, kavárny…apod.)?

Důkladnou ekonomickou analýzou. U mnoha akcí občané vidí jen tu část investiční, kdy se seženou dotace a daná věc se pořídí. Údržba a provoz už se řeší méně, ale pro rozpočet města to jsou dlouhodobě značné náklady. Nicméně pokud si něco takového občané i přes jasně řečené dlouhodobé náklady přejí a zvolí zastupitele, kteří takovou investici mají v programu, nevidím problém v tom, aby daná zařízení byla v obci vybudována a obcí provozována, pokud je tam již na tržním principu neprovozuje někdo jiný. Je také nutno vidět tuto problematiku odlišně ve velkých a v malých obcích. Například i v souvislosti s dalšími regulacemi jako EET se nelze divit, že vybrané aktivity provozuje přímo obec.

 

4. Dá se na práci v zastupitelstvu nějak připravit? Čemu by se měl kandidát ještě před kampaní věnovat?

Sledovat celkově dění v obci, sledovat činnost zastupitelstva a zjišťovat si informace k probíraným tématům z různých zdrojů. Tedy vlastně s menší intenzitou to samé, co bude dělat jako zastupitel.

5. Jaký by podle vás měl být ideální kandidát do komunálních voleb? Jaké vlastnosti, znalosti, schopnosti by měl mít?

Na malé obci jako u nás by ideálně měl býti doktorem nebo učitelem. V mnoha případech je to ke zvolení naprosto dostatečná vlastnost. Jinak je potřeba, aby byl kandidát alespoň trochu v obci známý, zapojený do činnosti nějakého spolku, sportovního klubu nebo třeba kapely. Zároveň je dobré, když se alespoň orientačně zvládá pohybovat mezi paragrafy a je schopen poradit nebo správně nasměrovat spoluobčany, kteří se na něj obrátí se svým problémem. Bohužel můžete být sebelepší kandidát se skvělým programem, ale na menší obci se v první řadě volí podle známosti.

6. Co fungovalo ve vaší komunální kampani, co se vám osvědčilo?

Pro upozornění, že ve volbách jsme i my, jsme po městě měli několik plachet, v městském zpravodaji reklamu a do schránek jsme roznášeli letáky. Osobně si myslím, že největší díl na úspěchu ale měli všichni kandidáti, kteří v rámci okruhů svých známých diskuzemi o problémech ve městě a námi nabízeném řešení přispěli k přesvědčení největšího počtu voličů.

7. A co naopak ve volební kampani nezabralo nebo nemělo očekáváný efekt?

Přijde mi, že kontaktní kampaně nemají v rámci vynaložených časových a finančních prostředků příliš velký efekt.

8. Existují témata, která bezpečně v komunální kampani zabírají, a naopak témata, kterým je třeba se vyhnout, protože prostě občany ve vztahu k obci nezajímají?

Jednoznačně rozbité chodníky a nesvítící veřejné osvětlení. Samotného mě udivilo, že tyto záležitosti řeší daleko více občanů, než pofidérní milionové investice nebo prodeje. A vyhýbat se tématům není potřeba, naopak je nutné k nim přidat řešení. Snad jedině opatrně a s velkým rozmyslem nakládat s tématy, při kterých někomu sáhnete na peníze – snižování grantů, omezování podpor, propuštění nadbytečných zaměstnanců.

9. Jak může zastupitel, který není ve vládnoucí koalici, něco prosadit, ovlivnit?

Konkrétní záměr jen velmi obtížně, prakticky jsem za celou dobu byl schopen maximálně dílčích úprav záměrů předložených vládnoucí koalicí. Neschválení koaličního záměru se povedlo pouze v případě, že koaliční zastupitelé polevili v docházce.

10. A podařilo se něco prosadit vám?

Konkrétní návrh ne. Ovšem i ve spolupráci s kontrolním výborem se dařilo odhalovat nedostatky a pochybení v jednotlivých akcích, navrhovat dílčí zlepšení nebo doplnění jednotlivých materiálů.

(ler)

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)
Dostávejte informace o Svobodných

Přihlaste si náš e-mailový odběr a buďte v obraze.