„ODS přišla o spojence. Kvůli TOP09 a KDU-ČSL už to nejde dál,“ vysvětluje zastupitel pražského magistrátu Tomáš Štampach

Po čtyřech letech končí na pražském magistrátu spolupráce ODS a Svobodných, kteří letos vstupují do komunálních voleb opět samostatně. „Náš pravicový program a recept na fungování Prahy bude mezí kandidujícími subjekty jedinečný a značně odlišný,“ říká předseda pražských Svobodných a dnešní zastupitel Tomáš Štampach.

Jak se zdá, v Praze se už naplno rozběhla kampaň před letošními komunálními volbami. Jak do nich vstoupí Svobodní?

Svobodní, ač přes několik nabídek koaliční spolupráce, se rozhodli do voleb do zastupitelstva hl. m. Prahy jít samostatně. Osobně mám za to, že pro voliče budeme jednoznačně identifikovatelní a čitelní. Náš pravicový program a recept na fungování Prahy bude mezí kandidujícími subjekty jedinečný a značně odlišný. Pevně věřím, že Svobodní budou první volbou pro ty Pražany, kteří chtějí ve svém městě svobodně žít, pracovat a pohybovat se. Dost bylo čtyřletého pirátského experimentu s podporou aktivistů z Prahy Sobě. Nebudeme nikomu nařizovat, zda má jezdit autem či na kole. Nebudeme rozhodovat o tom, jak má majitel nemovitosti s ní nakládat. Nebudeme z centra Prahy dělat skanzen a ztěžovat život místním podnikatelům. Necháme Prahu a Pražany svobodně dýchat!    

Před čtyřmi roky Svobodní kandidovali na společné kandidátní listině s ODS. Proč jste se letos nedomluvili na pokračování této spolupráce? Neměli jste o ni jako Svobodní zájem nebo vás nechtěla ODS?

Je třeba si říci, že spolupráce musí být výhodná pro obě strany. Po zvážení všech pro a proti jsme my i ODS vzájemně usoudili, že za nastalé politické situace nedává další spolupráce dostatečný smysl a postrádala by efektivitu. Přeci jenom ODS se po sněmovních volbách rozhodla zopakovat model SPOLU, kdy její koaliční partneři jsou svým politickým programem již vzdáleni od filozofie Svobodných. Naopak Svobodní zažívají růst volebních preferencí, lidé od nás očekávají, že naše myšlenky a názory budou ve veřejném prostoru hlasitě rezonovat, a ne že budeme potichu schováni v nějakém „slepenci“. S ODS jsme se tak zcela korektně domluvili na ukončení spolupráce, s kolegou Jiřím Kubíčkem však zůstávám do konce volebního období v klubu ODS. Kolegům z ODS se pak sluší za uplynulé čtyři roky poděkovat, domnívám se, že se jednalo o oboustranně kvalitní spolupráci a rád na toto období budu vzpomínat.  

Do jaké míry bylo překážkou pro spolupráci ve volbách na pražský magistrát to, jakým způsobem se kabinet Petra Fialy chopil vládnutí v naší zemi. Svobodní se často netají svoji kritikou k některým krokům české vlády …

V tomto ohledu máte samozřejmě pravdu. Ač v ekonomicky nelehké době, tak i přesto se vládní strany dopouští spousty zásadních omylů, na které Svobodní upozorňují. V případě společné magistrátní kandidátky s vládními stranami bychom tak stěží udrželi důvěru veřejnosti. Nikdo by naši kritiku nebral vážně, naopak by nám bylo předhazováno „pražské bratříčkování“. Toto se samozřejmě netýká voleb do zastupitelstev menších městských částí či obcí, kde je to primárně o lidech a ne o stranách.

Současný primátor Zdeněk Hřib se nechal slyšet, že by byl rád, kdyby současná koalice pokračovala na magistrátu i v příštích čtyřech letech. Co si o tom myslíte? Jak jste spokojený se současným vedením metropole?

Pevně věřím, že současná koalice zažívá poslední měsíce své existence a nic podobného Prahu již nikdy nepotká. Zeptejte se lidí, jak se jim líbí dopravní situace. Jak se žije nájemníkům v městských bytech? Jak se daří sportovním oddílům pro děti a mládež? Jak jsou majitelé restaurací a fiakristé spokojeni s házením klacků pod nohy v souvislosti s jejich živností? A tak dál, a tak dále. Ať se podíváme na jakoukoliv oblast, tak pouze zmatky a chaos. Jediné, co tato koalice umí, je zdražovat Pražanům život, vlastní PR, zaměstnávat rekordní počet poradců primátora, malovat cyklopruhy, šikanovat majitele automobilů, a v neposlední řadě přidělovat dotace „zpřáteleným“ neziskovkám. Praha nejenom že stagnuje, ale ve svém vývoji se bohužel vrací zpět v čase.    

Velkým tématem komunálních voleb v Praze bude bezpochyby zvýšení dostupnosti bydlení. Často však toto téma zůstane jen v rovině předvolebních slibů. Jaký recept nabídnout svým voličům Svobodní?

Nalijme si čistého vína, otázku bydlení nelze vyřešit v rámci jedno volebního období. Ten, kdo toto ve svém programu tvrdí, je lhář. Svobodní, jako strana, která se hrdě hlásí ke kapitalismu, budou vždy říkat, že je třeba vytvořit vhodné podmínky pro developery. Bohužel vinou politických aktivistů se slovo developer stalo de facto slovem neslušným až hanlivým a bytová výstavba značně zpomalila. Nedostatek bytů pak má samozřejmě za následek jejich vyšší cenu, aneb když poptávka převyšuje nabídku… Dále si je třeba uvědomit, kolik nevyužitých bytů má ve svém vlastnictví hl. m. Praha a jednotlivé městské části. Sám ze zkušenosti z Prahy 3 vím, jak dlouho městské části trvá renovace bytu a jak dlouho je tedy daný byt neobydlený. Zde samozřejmě platí, že město má vlastnit minimum bytů, zbytek zcela transparentně prodat. Současné vedení města však na tuto problematiku nazírá zcela opačnou optikou, nic neprodávat, a naopak stavět městské byty. Jak se pak město stará o svůj majetek v podobě bytové fondu však dobře víme, vyjma nutných havárií do péče o bytový dům nedá ani korunu.   

Asi nejsledovanějším tématem bude doprava, především ve chvíli, kdy se v Praze omezil provoz na velmi dopravně vytíženém Barrandovském mostě. Jak je podle vás metropole na tuto rekonstrukci připravena? Využil magistrát všech možností, jak pomoci řidičům situaci zvládnout?

Po úvodních dnech rekonstrukce Barrandovského mostu zatím vypadá situace na místě poměrně dobře a sám musím přiznat, že jsem z toho příjemně překvapen. Osobně jsem očekával „tradiční parkoviště“. Náměstek Scheinherr a jeho kolegové z vládnoucí koalice se jistě budou bít v prsa, jak vše dobře zvládli. Ale jejich zásluhy bych úplně nepřeceňoval. Spíše je třeba ocenit řidiče, kteří zvyklí na dennodenní kolony se v případě Barrandovského mostu obávali nejhoršího a sami si nalezli vhodné alternativní trasy.

Špatně zkoordinované opravy silnic se však staly častým terčem kritiky vůči dnešnímu vedení magistrátu. Byla tato kritika podle vás oprávněná?

Jezdíte autem? Pokud ano, tak si jistě dokážete odpovědět sám. Opravy vozovek jsou samozřejmě nutné a budou probíhat v každém volebním období, ale za současného vedení Prahy chyběla jakákoliv koordinace. Nejednou jsme se setkali s tím, že díky „rozkopání“ více ulic chyběla vhodná objížďka. A aby toho nebylo pro řidiče málo, tak po skončení opravy vozovky se silnice zúžila díky všudypřítomným cyklopruhům a zelenobílým balisetům. Tato koalice jednoznačně vzkazovala Pražanům, sedněte na kola a šlapejte či se jděte v respirátorech mačkat do hromadné dopravy.

ODS například avizovala, že pokud bude ve volbách úspěšná, zruší cyklopruhy. Co si o tomto nápadu myslíte?

Pokud ODS toto bude myslet vážně, tak Svobodní se k této iniciativě velice rádi přidají. Stavme cyklostezky tam kde mají smysl, nemalujme nelogicky cyklopruhy na dopravní tepny. Tato nelogičnost nejenom že omezuje dopravu, ale je především hazardem se zdravím cyklistů.

Pro změnu lídr formace Praha sobě Jan Čižinský navrhuje, aby všechny restaurace v Praze museli pouštět turisty zdarma na toaletu. Podpořil byste tento návrh?

Tento návrh rozhodně nepodporuji. Jedná se o další nedomyšlený populistický krok pana Čižinského. Jak jsme již všichni měli možnost poznat, hnutí pana Čižinského je politicky neuchopitelné, bez programu, tudíž přichází s podobnými výstřelky. Jak jste mohli zaznamenat v médiích, Svobodní v minulých dnech tento nápad vtipnou formou panu Čižinskému předvedli v praxi, kdy u jeho bydliště umístili ceduli „Veřejné WC U Čižinských“. Zatím jsem neslyšel, že by pan Čižinský některého z kolemjdoucích vpustil k sobě na toaletu. Takže jako tradičně pan Čižinský káže vodu, ale sám pije víno.

Tomáš Štampach, zastupitel Magistrátu hlavního města Prahy

Zdroj: Parlamentní listy

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)