Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Jaká je budoucnost české pravice?

Jaká je budoucnost české pravice?

Příspěvek na konferenci Budoucnost české pravice pořádané Svobodnými a Tea Party v listopadu 2022.

V minulých dnech jsme si připomněli výročí Sametové revoluce. Ta dala v konečném důsledku vzniknout pravicové politice, jaká vlastně neměla v té době v této části světa obdoby. Žádná z posttotalitních zemí se nepokusila tak těsně přiblížit ideálům pravicové politiky, tedy především svobodnému trhu, jako právě Česká republika.

Je však potřeba si uvědomit, že něco takového vlastně vůbec nebylo v plánu. Cílem Sametové revoluce měl být daleko spíše socialismus s lidskou tváří, v němž by sice stát nedržel v ruce pendreky a neomezoval svobodu projevu, ale přesto by pevnou rukou řídil národní hospodářství. Slovo kapitalismus se dostalo na pořad dne spíše šťastnou náhodou. Ostatně sám Václav Havel sliboval, že kapitalismus se v žádném případě nevrátí.

Právě politické a kulturní autority vzešlé z listopadových dní roku 1989 pak na principy pravicové politiky soustavně útočily. Měly pocit, možná oprávněný, že jim Sametovou revoluci někdo ukradl. Protože pád komunismu byl teprve začátek. Ta skutečná revoluce nastala až tehdy, kdy každý občan této země získal možnost dostat ze sebe to nejlepší a pokusit se uspět sám, na vlastní pěst, na své náklady a na svoji vlastní odpovědnost – zkrátka začít podnikat. Devadesátá léta nesymbolizují lidé jako Jonák či Mrázek ani orličtí vrazi. Představuje je anonymní postava nově se zrodivšího malého a středního podnikatele. Nenávist exponentů „pravdy a lásky“ se obrací především vůči němu.

Co zůstalo z pravicového étosu dnes? Lze vůbec současnou ODS pokládat za pravicovou stranu, nebo pod vedením předsedy Petra Fialy spíše dokonala a zpečetila svůj přerod nebo spíše degeneraci v eurohujerskou, progresivistickou, trhu a svobodě nepřátelskou, nazelenalou a myšlenkově prázdnou stranu, jakých dnes najedeme dvanáct do tuctu?

A jaká je budoucnost pravice v naší zemi?

Abychom mohli alespoň odhadnout budoucnost české pravice, musíme se nejprve zamyslet nad minulostí, která nás dovedla až sem.

Přijímá se téměř jako nepopiratelné dogma, že pojem pravice nemá v dnešní politické realitě smysl. Jak vlastně tento pojem definovat? Pokud se pokusíme pravici vysvětlit jako politické zaměření, které se snaží především akcentovat hodnoty jako je svoboda, právo na majetek, svobodný trh, důraz na osobní odpovědnost každého občana, na jaké naše politické strany lze pojem pravice vztáhnout? Strany jako je ODS nebo Top09 jsou všeobecně řazeny na pravici, třebaže od jejich vlastních představitelů něco takového slýcháme málokdy. Pokud přemýšlíme o budoucnosti české pravice, máme tím na mysli i budoucnost těchto politických stran, nebo je musíme definitivně označit za nepravicové, středové nebo přímo levičácké? Je budoucnost pravice i jejich budoucností?

Při pokusu o definici pojmu pravice však můžeme jít ještě hlouběji a zaměřit se na myšlenkové principy. Je určující entitou a cílem politiky jednotlivec nebo něco vyššího, tedy kolektiv, společnost, případně národ nebo společenská třída? Kolektivismus nebo individualismus je tím nejzákladnějším myšlenkovým konceptem, z něhož pak přímo vyplývají další pojmy i hodnoty a cíle, jichž chceme v politice dosáhnout.

Jaký postoj potom ale zaujmout vůči konzervativcům, kteří jsou obecně řazeni na pravici, přesto je však jejich pohled na věc do značné míry kolektivistický. Konzervativci přece hájí tzv. tradiční hodnoty vyplývající z jakýchsi neosobních a spontánních kolektivních procesů, které existují jaksi nad rámec vůle a rozum jednotlivců. A na druhou stranu jak se dívat na anarchisty, kteří zcela odmítají existenci státu a středobodem jejich vidění světa je jednotlivec? Politická agenda anarchistů je přece mnohdy progresivně levicová až rovnostářsky komunistická.

Nedefinují pojem pravice sami voliči? Mohli bychom přece předpokládat, že politika odráží představy nejširší veřejnosti, a pravice je vlastně to, co většina občanů, resp. většina voličů pokládá za pravici. Voliči stran jako je ODS nebo Top09 by se sami nikdy nedefinovali jako levičáci, třebaže jejich názory jsou mnohdy velmi levicové. Být levičákem totiž není v módě. Zastávat levicové postoje ale přesto se skrývat za maskou voliče nominálně pravicové strany je v pořádku.

Důležitý je též pohled médií. Jestliže novináři s dostatečným důrazem referují o té či oné politické straně jako o pravici, pak ji dříve či později začne široká veřejnost pokládat za pravici, i kdyby její pravicovost byla pouze formální. Nebo nacházela-li by se na politickém spektru jen o kousek více napravo od stran středního proudu. V Itálii prý v posledních volbách zvítězila pravice? Je to však skutečně pravice, když nemá v úmyslu revidovat italské členství v eurosocialistickém integračním procesu a namísto toho mluví jen o jakési potřebě reformy Evropské unie? Stejně tak média mluví o současné české vládě jako o pravici – přitom tato vláda zvedá daně, rozšiřuje působnost státu, zvyšuje počet státních zaměstnanců a ani v nejmenším nemá v úmyslu snižovat celkovou míru regulací a státních zásahů do ekonomiky.

Nakonec bychom mohli dojít k závěru, možná trochu domýšlivému, že jediným etalonem české pravice jsou dnes Svobodní. V tom případě však její budoucnost není ani trochu růžová. Jednou věcí je upřímný pravicový purismus a zapálenost pro věc. Druhou věcí však je, kolik voličů může takový přístup k věci zaujmout. Nebo lépe řečeno co by se muselo stát, aby se pravicový pohled na politiku stal podobně široce přijímaným, jako tomu bylo v devadesátých letech.

Hlavní definiční charakteristikou pravice by s přihlédnutím ke všem možným nejastnostem tedy mělo být soustavné přibližování se ideálu svobody, nikoliv vzdalování se od něj. Jde-li o budoucnost české pravice, potom bychom tuto otázku měli daleko spíše chápat jako téma budoucnosti svobody, racionálně chápané svobody jako reálného politického tématu.

Místo toho jsme však svědky soustavného posunu pryč od ideálu svobody směrem k velkému, všemocnému státu, který bude v každém okamžiku kontrolovat všechny aspekty našeho života. A i politické strany, které se ještě v nedávné minulosti řadily na pravici, postupně ideály svobody opouštějí. Děje se to různými cestami, přičemž nikdy nehraje roli jen jedna z nich. Zelená politika a „starost o planetu Zemi“, sociální otázky a problematika „sociální spravedlnosti“, řešení hospodářských a politických krizí, které jsou však vždy spíše následky řešení krizí dřívějších. Myšlenkovým katalyzátorem je pak kolektivismus a představa, že politika má zajišťovat blaho společnosti a spojení na to, co „nás přesahuje“. Život jednotlivce nesmí být vyšší hodnotou než stav planety, který v konečném důsledku ovlivňuje celou společnost. Život jednotlivce nesmí být vyšší hodnotou než tradice „křesťanské společnosti“, na nichž závisí přežití naší společnosti tak, jak ji známe. Chybné pojetí pojmu jednotlivec nedovoluje politikům a naprosté většině myslitelů zaujmout správné stanovisko ke konfliktu mezi kolektivismem a individualismem. Jestliže předpokládáme, že společnost je vyšší hodnotou než jednotlivec a že společnost je skutečná entita, která má své vlastní cíle a nějakým způsobem jedná, pak musíme dojít z závěru, že jednotlivec se musí společnosti podřídit. Musí být podřízen. Politickou cestou.

Strany, které se obecně označují za pravici, se stále snaží téma svobody nějakým způsobem akcentovat. Svoboda a všemocný stát jsou však v přímém protikladu. Stát má být silný v mantinelech svých racionálně vymezených funkcí. Má mít silnou policii a justici, aby chránil své občany před vnitřními agresory, před lupiči, zloději či podvodníky. Má mít silnou armádu, aby chránil své občany před vnějšími agresory, ať už budou mít na tancích nakreslenou německou nebo ruskou vlajku. Má mít efektivní aparát ke správě vnitřních záležitostí. Stát je institucí se zbraní v ruce, jeho nástrojem je násilí. Násilí lze morálně použít jen proti agresorům. Pokud se však stát začne vymykat svému racionálnímu vymezení, stává se sám hrozbou svobodě.

Co se stane, pokusíme-li se o jakousi syntézu něčeho, co je z podstaty věci neslučitelné?

Proč by vlastně stát měl zasahovat do životů lidí? Proč by měl regulovat trh, určovat, co smíme jíst nebo pít, s kým uzavírat smlouvy, proč by měl kontrolovat, jaký energetický štítek si přibijeme na zeď svého domu?

Položíme-li takovou otázku libovolnému člověku na ulici, dostaneme nejspíš odpověď, že kdyby stát nic nereguloval, nastal by chaos a divoký západ. Je potřeba korigovat sebezájem jednotlivců. Pokud by stát nestanovil pravidla, tisíce lidí by se otrávily v restauracích, další tisíce lidí by se zabily v utržených výtazích a na další tisíce lidí by spadly fušersky postavené domy. Sebezájem přece vede jen k tomu, že lidé podvádějí, lžou a jdou přes mrtvoly. Sebezájem je zlo.

Trh je produktem sebezájmu. Tržní chování znamená, že chceme něco získat nikoliv darovat. Trh je tedy nemorální a zlý. Výsledkem volného trhu jsou otrávené obědy v restauracích, utržené výtahy a bortící se domy.

A co je tedy morální? Přece nestarat se o sebe. Nikoliv obchodovat ale darovat. Obětovávat se.

Tato představa o morálce je však zásadním omylem a zdrojem všeho zla, jímž byla, je a bohužel ještě dlouho bude prostoupena naše (a nejen naše) politika. Sebezájem je totiž ve skutečnosti morální.

Není v zájmu žádné lidské bytosti podvádět, krást či loupit. Sebezájem je zároveň racionální, protože být iracionální je v rozporu s tím, jak lidská bytost dokáže dlouhodobě přežívat. Člověk je racionální a volní bytostí, nemá k dispozici, narozdíl od jiných živých organismů, žádné automatické nástroje přežití. Musí soustředěně používat svůj rozum, vždy a za všech okolností. Aby přežil, musí dosahovat hodnot, které k zajištění jeho života přímo či nepřímo slouží. Hodnoty, stejně jako jiná fakta reality, musejí být rozumově rozpoznány – jednoduše řečeno, člověk musí vědět, co v životě chce a jakými cestami toho dosáhnout. Pokud jedná nahodile a krátkodobě, na základě jakýchsi okamžitých vrtochů a rozmarů a nevidí svůj život v dlouhodobém horizontu, neuznává žádné principy, potom jedná proti svému životu. Může se mu sice dařit, ale je to pak spíše produkt náhody nežli promyšleného přístupu.

Všechny hodnoty, které se člověk snaží získat nebo uchovat, stojí navzájem v hierarchii a slouží jedinému cíli: zachování a rozvíjení vlastního života. A protože musejí být rozumově rozpoznány a odvozeny (jiný prostředek poznání než rozum k dipozici nemáme), plyne z toho zároveň, že k jejich dosažení nelze použít násilí. Násilí je totiž protikladem rozumu. Nelze rozumem obhájit dosahování hodnot pomocí násilí, tedy prostřednictvím krádeže nebo podvodu. Člověk by tím automaticky rezignoval na podstatu toho, co jej činí člověkem. Racionální člověk tedy jedná vždy a za všech okolností ve svém vlastním zájmu a s lidmi ve svém okolí obchoduje. A obchod je z logiky věci oboustranně výhodný vztah.

Protikladem je altruistická etika, která vyzdvihuje sebeobětování jako morální imperativ. Tento pohled na morálku však znamená popírat lidský život jako celek. Jakmile se člověk vzdává jakékoliv své hodnoty a vyměňuje ji za hodnotu nižší nebo nulovou, podkopává tím celý hierarchický systém, na jehož vrcholku by měl být vlastní život. A je jedno, jestli tak člověk činí dobrovolně nebo nutí-li jej k tomu stát pod namířenou zbraní.

Označujeme-li za sledování sebezájmu i chování zločince, který svým násilným jednáním neguje rozum, překrucujeme tím pojmy. Popírat rozum a zároveň sledovat vlastní zájem je křiklavý rozpor. Stát, který a priori kontroluje a reguluje oblasti, které mají být výsostně dobrovolnou doménou, tedy oblast obchodu, však dává najevo, že v souladu se všeobecně chápanou a překroucenou morálkou pokládá každého, kdo sleduje své hodnoty, za potenciálního zločince. Přitom postihovat zločin je samozřejmě hlavním úkolem státu. Obchodník však není zločinec.

Jestliže však politici, a to nejen levičáci ale především ti, kteří se chtějí řadit na pravici, pokládají podnikatele za potenciální zločince, musejí pro sebe vyřešit jeden zásadní konflikt. Uznávají, že trh je praktický. Trh funguje. Přináší blahobyt největšímu možnému počtu lidí. Utilitaristická obhajoba trhu sice spočívá na velmi vratkých základech, protože účelem tržního prostředí rozhodně není zajištění blahobytu mas, na čistě ekonomické a politické bázi je to však obhajoba naprosto platná. Zároveň je však trh všeobecně pokládán za něco nemorálního. Je to produkt sebezájmu. Sobectví. Je tedy potřeba trh nejen regulovat, aby se „zlá podstata“ lidského sebezájmu nemohla projevit, ale také zajistit, aby zisk, tedy ovoce stromu sebezájmu, byl jakýmsi politickým rituálem očištěn. Aby trh pracoval morálně. Pro blaho společnosti a nikoliv jen pro sobeckého podnikatele.

Levice má samozřejmě jasno. Trh je nejen nemorální, ale také nefunkční. Vede k nerovnoměrnému rozložení bohatství ve společnosti, přináší pravidelně hospodářské krize, poškozuje přírodu. Je to chaos, v němž dokáže udělat pořádek teprve silná ruka státu a hlava osvíceného centrálního plánovače. Levice je velmi konzistentní v tom, co pokládá za morální a co označuje za funkční. A krok za krokem směřuje ke svému ideálu. Pravice však musí řešit rozpor. Ayn Randová v jednom citátu konstatovala, že v realitě žádné rozpory neexistují. Pokud stojíte před něčím, co se zdá být rozporem, projděte si znovu všechny premisy, které vás k tomuto rozporu přivedly. Dříve či později poznáte, že jedna z nich byla mylná. Pravice se mýlí, že trh je nemorální. Mýlí se v tom, že nedokáže uznat trh jako praktickou extenzi rozumu a morálky. Nezbývá jí tedy než se vydat cestou kompromisu. Ostatně že politika je uměním kompromisu je fráze tak všeobecně rozšířená, že se snad nikdo nezamýšlí nad jejím významem. Je to však vlastně diagnóza postupné degenerace české pravice.

Politika je především praktickým vyústěním morálním principů, které ve společnosti převládají. Jde vlastně o aplikaci morálky nikoliv na život jednotlivce, ale na celou společnost. Stalo se zvykem nadávat na morální zkaženost naší politiky. Politika je však ve skutečnosti tak zkažená, jak zkažení jsou lidé, kteří svoji volbou politiku ve své zemi určují. Jestliže se pravicová politika dostává do spirály sebezničujících kompromisů, je to nepopiratelný výsledek spirály morálních kompromisů pravicových voličů. Jestliže totiž pravicoví politici řeší konflikt mezi tím, že trh je sice funkční, ale zároveň jej pokládají za nemorální, stejný konflikt řeší i pravicoví voliči.

Ať se nám to líbí nebo ne, lidé mají tendenci jednat podle toho, co považují za správné. Jestliže řeší konflikt mezi praktickým a morálním, jsou schopni jednat neprakticky do té míry, do jaké považují morální imperativ za pádnější. Mnoho lidí například zcela cíleně omezuje svůj blahobyt, protože „zájmy planety“ považují za nadřazené a soudí, že sledovat je a obětovat své zájmy je morální. Lidé jsou ochotni platit státu vyšší daně nebo si nechat vládou zdražit a tedy znedostupnit některé zboží nebo služby (například letenky), pokud mají dojem, že se tak chovají morálně. Mnohem méně lidí je pak ochotno vzdát se například založení rodiny, třebaže se ozývají hlasy, že mít dítě je obrovskou zátěží pro planetu. Pokud se altruista zachová v rozporu se svou morálkou (ostatně principiální altruista by měl ideálně zemřít hladem a rozdat se na orgány), cítí přinejmenším výčitky svědomí.

Jestliže se tedy i pravicoví voliči domnívají, že trh je sice praktický ale nemorální, vysloví se i oni pro státní zásahy a pro regulace, které mají morální pokřivenost trhu napravit. Politika je profese, jejímž cílem je získat a udržet moc. Nikoliv však za každou cenu. Jestliže pravicová politická strana či hnutí ztratí zásady a volební zisk je pro ni důležitější než ideové hodnoty, začíná se nevyhnutelně posouvat ke středu a doleva. Zároveň se tím však dekultivuje celé občanské prostředí, protože z veřejné politické debaty tak pravicové myšlenky postupně mizí, dostávají se na periferii, mimo hlavní nabídku a mimo zrak voličů, kteří pak vidí celé politické spektrum zcela jinak, střed je posunutý doleva a to, co bylo dříve středové, se postupně začíná pokládat za pravici. Výsledkem takové deformace politického prostředí je Petr Fiala v roli premiéra a jeho vláda, o níž média referují jako o pravicové.

V politickém prostředí, jímž neustále zmítá falešný zápas mezi tím, co je morální a co je praktické, se tedy krok za krokem posouvá to, co lze nazvat jakousi maximální pravicovou pozicí.

Ideálem svobody, a mnozí si ještě vzpomenou na dobu, kdy průměrní pravicoví politici ideál svobody skutečně zastávali, je kapitalismus, čistý kapitalismus bez přívlastku. Nulové daně, žádné státní zásahy, minimální stát. Ideálem levice je oproti tomu stoprocentní zespolečenštění, stoprocentní daně, žádný svobodný trh, žádný soukromý majetek a vlastně ani žádný soukromý život. Jak se to zpívá v jedné písničce z 50. let: „Když všichni všechněm všechno dáme, tak budem všichni všechno mít dohromady.“ To je ideálem levice. A možná bychom byli překvapeni, kolik lidí by i dnes pokládalo něco takového za morální i politický ideál. Jenomže, dozvěděli byste se, je to ideál z množiny těch nedostižných. Lidé jsou zkrátka zkažení, hříšní a neschopní chovat se morálně.

Mějme celkovou míru zdanění dejme tomu na patnáctiprocentní výši. Jenomže morální ideál vyžaduje plných 100 %. Opačný ideál však připouští kompromis a politické maximum možného je tedy patnáct procent. Mimochodem, bylo by to krásné žít ve státě, v němž by nám stát bral jen patnáct procent, že?

Politická diskuze se vede dále. Pravice, protože není přesvědčena o morálnosti své věci, je i svolná k dalším kompromisům. A je vcelku nepodstatné, jak je odůvodníme. Snahou vyřešit aktuální ekonomickou krizi nebo snahou vyřešit sociální problémy. Nebo následky dřívějších státních zásahů. Dvacet procent. Třicet procent. Šedesát. Pětašedesát. Ostatně 65 % je současná míra daňového zatížení běžného českého zaměstnance.

Je třeba však také poznamenat, že tu a tam lze učinit jeden malý ale podstatný krok zpět. Devadesátá léta byla právě takovým obdobím, kdy se díky étosu Sametové revoluce a naprostého morálního i politického bankrotu levice povedlo vytvořit z České republiky relativně svobodnou zemi s tržním prostředí, která měla nakročeno stát se tygrem střední Evropy. I když se pro mnoho nepřátel svobody a trhu staly devadesátky synonymem doby naprostého temna, nelze popřít, že v té době dostala naše země prostor k nadýchnutí. A těžíme z toho dodnes. Kdo ví, jak silnou a bohatou zemí bychom bývali mohli být, kdyby pravicové vlády nebyly vystřídány zemanovskou a posléze špidlovskou socdem.

Sametová revoluce zanechala levicové myšlenky v troskách. Jediná levicová ideologie, která byla celých čtyřicet let přípustná (s krátkou výjimkou Pražského jara a jeho socialismem s lidskou tváří), byl nekompromisní komunismus. Ten se zcela vyprázdnil a zprofanoval. Ideálu o tom, že všichni všem všechno dáme a budeme mít všichni všechno dohromady, už nikdo nevěřil. Lidé se již nadále nehodlali spokojit s trabanty a wartburgy a jednou za deset let s dovolenou v Jugoslávii. Opatrně nahlíželi za hranice směrem na západ a zjišťovali, že žít se dá i jinak. Neznamená to však, že by odmítli morální ideál. Pouze se rozdíl mezi morálním ideálem a tím, co je praktické, stal nesnesitelně křiklavým.

Lidé dovolili pravicové (a tehdy to byla skutečná pravice) vládě provést transformaci ekonomiky ze shnilého centrálně plánovaného chaosu v živoucí organismus, který sice zrodil tu a tam nějakého mafiána v nevkusném bílém obleku, ale především dal vzniknout tisícům a tisícům malých podniků a živností a umožnil jejich majitelům vydat ze sebe to nejlepší. Jsem si jistý, že kdyby tomu nepředcházel ekonomický krach totalitního komunistického systému, nikdy by k ničemu takovému nedošlo. Lidé totiž se „socíkem“ souhlasili. Do té doby, dokud byl schopný vyprodukovat alespoň iluzi nějaké základní prosperity.

Jakmile se však veřejnost nabažila materiálních hodnot, do popředí se opět dostala touha po morálním ideálu. Ostudné řeči mnoha tehdejších politických a intelektuálních autorit o „mafiánském kapitalismu“ tomu jen napomohly. Kapitalismus je přece nemorální. Prospívá především mafiánům. Je potřeba jej svázat pevnými okovy.

Co si dnes lidé obecně myslí o devadesátkách? Co si myslí o trhu a kapitalismu? Naprostý chaos v důležitých abstraktních pojmech vede nevyhnutelně k tomu, že voliči stran, které provádějí jasně levicovou a protitržní politiku, se domnívají, že volí pravici, která se snaží najít jakousi zlatou střední cestu mezi sobeckým trhem a ctnostným socialismem. Vše, čeho bylo dosaženo ve svobodných devadesátkách, je už takřka pryč.

A z úst představitelů politických stran řazených na pravici, vycházejí takové výroky, že čím svobodnější je trh, tím přísnější musí být pravidla. Miroslav Kalousek se v pořadu Partie v červnu 2009 pokusil definovat pravicové ukotvení nově se zrodivší strany TOP09 takto: „Je to skutečně konzervativní strana, to znamená, že čerpá z duchovního odkazu evropských tradic, křesťanské i židovské kultury. Dobře ví, že jedinou cestou k prosperitě a blahobytu je svobodný trh, ale že to také znamená, že čím svobodnější trh, tím přísnější musí být pravidla, že nesmí mít přednost před zákonem a morálkou, že nestačí jenom, že je něco legální, ono je také něco legální a může to být neslušné. Že je potřeba, aby to bylo legální a slušné.“ Kdo stanoví tu slušnost a morálku? Jak se odvozují morální principy? Že státní zásahy do svobodného trhu jsou z logiky věci v rozporu s objektivní morákou? Že zákony postihující podvodníky a zloděje jsou pro stanovení podmínek svobodného trhu zcela dostačující? Ticho. Plyne z toho jediné: pravidla stanovíme my. My rozhodujeme, co je morální a slušné.

Jak se tedy jeví budoucnost české pravice? Je nejistá, spíše černá nebo přinejlepším tmavě šedá. Není žádný důvod očekávat v dohledné době nějakou revitalizaci myšlenek svobody. Celý politický mainstream je namířen proti svobodě a kapitalismu. Média, vzdělávací systém i intelektuální sféra je s politikou naprosto v souladu a horuje pro stále silnější vměšování státu do životů lidí pod záminkou řešení „nerovnosti ve světě“ nebo „záchrany zemského klimatu“. ODS jako „nejpravicovější“ ze všech antikapitalistických mainstreamových stran velmi snaživě přejímá vše progresivně levicové. Její voliči s tím očividně spíše trpně souhlasí a nechávají se korumpovat v zoufalé obavě, že bez ODS by mohlo být ještě hůře. Volí menší zlo, které je však v principu stále zlem, a mlčky schvalují témata, která by před dvaceti lety byla naprosto nemyslitelná. Jestliže jediným zápasem na naší politické scéně je boj mezi levicí v podání Petra Fialy a levicí v podání Andreje Babiše a voliči, přestože schopní pravicového uvažování, jsou tímto výběrem v podstatě vydíráni, nenabízí se žádná cesta ven a postupnými kroky se dříve či později přiblížíme k nějaké nové formě totalitního uspořádání, v němž možná bude formálně zachováno soukromé vlastnictví a tržní principy na jakési nižší úrovni.

Druhou možností je kolaps celého systému moci. Ten však nepřijde sám o sobě. Musí mu předcházet nějaká spouštěcí událost, která rozdá karty zcela jiným způsobem. Stejně jako nikdo nemohl před rokem 1914 očekávat příchod světové války, která zcela změní evropské uspořádání, a stejně jako nikdo nemohl tušit, co přinese druhá světová válka, a stejně jako nikdo neočekával, jak rychle se vlivem snah o reformu sebe samého rozpadne po roce 1989 celý sovětský systém, nelze dnes tušit, jaký efekt může mít například celoevropská energetická krize způsobená iracionálním důrazem na zelenou politiku a umocněná ruskou agresí vůči Ukrajině. Rozpad systému politické moci však nemůže být spuštěn pouze ekonomickou krizí, ale musí jej umocnit morální vyprázdnění. Jestliže bychom se chtěli spoléhat, že by energetická krize vyvolala nějaké vzepětí občanské nespokojenosti, jakési Evropské jaro, je zapotřebí, aby lidé přestali věřit, že boj za „záchranu klimatu“ je hlavním morálním imperativem. Musí si uvědomit, jaké zlo představuje násilný přechod na tzv. bezuhlíkovou ekonomiku. Nesmí vidět pokles své životní úrovně, zákaz používat auto nebo citelné zdražení letenek jako něco, co morálně vykoupí jakousi lidskou vinu za „zničení zemského klimatu.“ Je otázka, zda jsou k tomu lidé připraveni. Pokud lze věřit různým průzkumům veřejného mínění, z nichž vyplývá, že lidé se o klima skutečně obávají a opravdu přijímají nevědecké dogma, že hlavním faktorem změn klimatu je průmyslová činnost, znamená to, že budou ochotni k dalším a dalším obětem. Obětovat se stoprocentně však znamená spáchat sebevraždu. A dříve či později budou lidé obrazně řečeno před tuto otázku postaveni. Potom již jde pouze o to, bude-li zde působit nějaký dostatečně přesvědčivý, důvěryhodný, hlasitý, vzdělaný a především sebejistý pravicový myšlenkový disent. Někdo, kdo lidem vysvětlí, že naše země nevzkvétá a může za to mimo jiné i zelený socialismus.

Důležité však je též si uvědomit, že politika není schopna vzdělávat občany. To zásadní se musí stát v intelektuální sféře. A když ne na univerzitách humanitního zaměření, kde asi skutečně nelze reálnou změnu očekávat, pak v jakési veřejné, dobrovolnické rovině. Jako disent během totality, který pořádal domácí semináře. Dnes však není nutné se pokoutně scházet a vzdělávat se v klíčových oblastech v úzkém kruhu intelektuálních spiklenců. Díky stále ještě velmi svobodnému prostředí internetu nebyla doba nikdy tak příznivě nakloněna soustavnému samostudiu myšlenek a jejich dalšímu publikování. To, co dříve bylo možné sdílet jen prostřednictvím samisdatu a tajně tištěných a rozmnožovaných letáků, lze dnes jediným kliknutím myši sdílet s desetitisícem lidí, kteří očekávají jasné odpovědi a otázky, které mnohdy nedokáží formulovat ale přesto si je někde v hloubi duše kladou. Třeba proč by se měli vzdát svého automobilu a proč by se vůbec měli cítit provinile, nejsou-li k něčemu takovému ochotni. A odpovědi pak dříve či později začnou očekávat i od svých politiků.

Budoucnost české pravice, a vlastně nejen té české, se tedy, stručně řečeno, odvíjí od jedné zásadní věci: pochopíme-li vztah mezi filozofií a morálkou a následně praktickou politikou.

Luboš Zálom, místopředseda strany

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Zdroj: blog autora

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Mgr. Luboš Zálom

Mgr. Luboš Zálom

Novinky

Nejnovější video

A avizovaná dvojice už je se mnou ve studiu. Já tady vítám Johannu Nejedlovou,

pěkný večer. Pěkný večer vám i divákům. A zdravými Matěje Gregora. Pěkně. Dobrý. Děkuji za pozvání. Tak, ale začnu s dovolením dámou a vrátím se k jednomu tématu, které bude velmi žhavé, bude zítra

probírané ve sněmovně, protože se tam uskuteční mimořádná schůze a řeč bude o migračním paktu. Já jenom připomenu, že ten prošel minulý týden Evropským parlamentem, míří znovu na Radu

ministrů a opozice jasně říká, že ministr vnitra Vít Rakušan by ho měl odmítnout. Naposledy jsme se hlasování zdrželi. Jaký je váš postoj? Já bych předně chtěla

říct, že velmi dobře, že žijeme ve státě, ze kterého ještě nikdo nikam nemusí utíkat, ale měli bychom chápat to, že jsou lidé, kteří ze svých států uprchnou

musí. My jako zelení, možná překvapivě jsme taky proti tomu migračnímu paktu, ale z úplně jiných důvodů než ostatní. My jsme přesvědčeni o tom, že je nastavený tak, že nám nepomůže

řešit migraci, nepomůže migrantům a zásadně zkomplikuje jejich situaci. Je tam spousta výjimek z výjime, což znamená, že třeba

ty příchozí azylanti nebudou moct projít sami tím řízením a budou potřebovat pomoc. Nelíbí se nám, že budou drženi v detencích. Někdy to může vypadat, podle

toho, jak jsme to zkoumali, že tam můžou být až roky. To není výhodný pro nikoho. Nás to stojí peníze. Pro ně je to podle mě nehumánní. Ale jsem přesvědčena o tom, že hlavní problém je

v tom, že tady teď máme spoustu politiků a političek, kteří místo toho, aby řešili naše reálné problémy, který nás v Česku a v Evropě trápí, tak zvedají

nenávist vůči migrantům, Rose míchávají rasismus, xenofobii, náboženskou nesnášenlivost. Věc, která je

prostě přirozená. To, že jsou státy, ze kterých lidé musí uprchnout a my bychom jim měli pomoct a postarat se o to, aby byli dobře integrovaní, takto neřeší a místo toho prostě jenom na to

já si půjčím tu první část. Vy byste byli proti, ale z jiných důvodů, než je v tuto chvíli většina politiků. Doplním, že podobný postoj zastávají třeba Piráti v tuto chvíli, pane Gregore. Svobodní, tuším,

by byli také proti, ale z opačných důvodů. My jsme čekali, než se to schválí, abychom viděli tu konečnou podobu, s jakou to vlastně půjde do toho finálního tažení. A naprosto mě vykolejilo,

že Vít Rakušan, který sliboval, že by v tom migračním paktu měla být výjimka pro ČR z důvodu toho, jak jsme přistupovali k invazi na Ukrajinu a k začlenění ukrajinských uprchlíků, tak

lhal, protože žádná výjimka tam není. A tady toto mi teď visí jako obrovská otázka, na kterou doufám, že dostaneme odpověď v té zmiňované sněmovní schůzi, aby na ministr vnitra takto lhal mi jako Svobodní

jsme samozřejmě proti a myslím si, že když chceme argumentovat proti migračnímu paktu, tak určitě není třeba rozpoutávat nějakou nenávist. My vidíme, že ta integrace těch uprchlíků v těch západních zemích, které do

toho šly dříve, dlouhodobě nefunguje. Můžeme se podívat na vyšší kriminalitu, na problémy ve školství v Německu, ve Francii atd. migrační pakt bude velký problém jak pro ty země, tak pro ty uprchlíky.00:08:10

Právě proto, že se EU opět snaží ovládnout azylová řízení 27 členských zemí a snaží se za ně rozhodovat, kdo kde půjde, kolik kdo zaplatí,

jakému budou dány sociální jistoty. A takový moloch pochopitelně nejde utřídit. A mě pro mě překvapuje to, že stejné chyby jsme viděli v roce 2016, že opět selhalo migrační řešení

a EU, která měla téměř deset let na to přijít s nějakým novým řešením, s ochranou vnějších hranic, tak by se nám to líbilo ve Svobodných. Tak zase přišla s něčím, co nařizuje, kolik kdo má přijmout a kolik

má kdo platit. A to je škoda. Změní dynamiku. Zůstanu u vás. Vy jste hovořil o těch kvótách a té výjimce tedy tady je spor o to, nakolik má Česko mít výjimku, protože v tuto chvíli má zhruba tři procenta jaksi

migrační kvóty splněné tím, že jsme přijali uprchlíky z Ukrajiny. Tak vy potřebujete nějakou další definici a do jasně ní vlastně té výjimky nebo toho konstatování

kolem kvót. Mě naprosto udivuje, že se v roce 2024 bude ČR někoho ptát, kolik může a nemusí přijímat migrantů na základě nějakých kvót. Já mám zato, že ČR je pořád suverénní země, která si může sama rozhodovat o tom, kolik lidí přijme, za jakých podmínek, jaké jim nabídne sociální podpory. A přece nepotřebujeme EU, aby nám říkala,

kolik migrantů máme nebo nemáme přijímat, za jakých podmínek. Takže abych ty kvóty vymazal úplně, celý migrační pakt společně s ním. Máme být víc suverénní, nebo víc integrovaní? Toto byl přesně příklad toho, co jsem říkala. Máme nějaký jiný podstatný problém, který bychom měli řešit a nestrašit uprchlíky? My víme, že český, slovenský, evropský firmy potřebují zaměstnance,

máme tady a chybí jim. Máme tady možnost dobře integrovat lidi, kteří utíkají a potřebují pomoc. My můžeme pomoct, můžeme dohlédnout na ten integrační proces a můžeme z toho, že sem přišli, ve výsledku všichni, benefit. Ovad jde ale o to, abychom se koukli na to, kde jsou problémy a napravili Jeanne. Ne jako nadávali na to, že jsou

lidi, kteří potřebují utéct a snažili se tady stavět nějaké zdi, které nikdy nefungovaly a fungovat nebudou. Pojďme po té ekonomické podstatě. Já si půjčím argument hnutí ANO, které se

mimo jiné bude ptát, nakolik máme dostupný detenční zařízení a kolik případně bude stát vybudování dalších. To je jeden z ekonomických prvků. Znáte odpověď? No, my především říkáme,

že ty lidé nemají chodit do detenčních zařízení, protože za nás třeba to ten migrační pakt říká. Není správné, aby malé děti byly zavřený v něčem, co připomíná vězení. Myslíme si, že by měl být rychlý proces. V ideálním případě. My bychom chtěli, aby ti lidé mohli žádat o humanitární výzva už

v zemích svého původu, tudíž by je buď dostali nebo nedostali a nemuseli jsme řešit, jestli budou v nějakých detencích, protože by sem přicházeli především lidé, jejichž pobyt

už byl schválen. Což je ale něco, s čím ten migrační pakt, s kterým vy nesouhlasíte, vlastně počítá. Víte, ono je to hrozně těžké takto říct, s čím počítá nebo nepočítá právě

v tuto chvíli, kdy jsme teď zjistili, že některé výjimky, které měl obsahovat, obsahovat nebude. Teď bude taky dlouhá diskuse, kdy se k tomu budou ty národní státy vyjadřovat, takže já bych ještě v tuto chvíli počkal, jaká bude konečná verze

toho paktu. A já bych jenom zareagoval na jednu věc. Když chce někdo v ČR pracovat, tak se dají vyřídit věci, jako jsou pracovní víza a hlavně my jsme v posledních dvou, třech letech přijali zhruba 300 – 400

tisíc uprchlíků z Ukrajiny. A toto je věc, která bude trvat deset let, dvacet let, než uvidíme, jak se to povedlo, jak se začlenilo, jak si na to zvyklo školství. A v tuto chvíli bych byl velice opatrný k tomu, abychom

nějakými kvótami k tomu šli. Navíc ten migrační pakt, a to je podle mě velký problém, on vlastně říká, že když nějaká země toho migranta přijme, tak on odsud vlastně nemůže pryč. A vzniknou tady situace, kdy někdo,

kdo chtěl třeba nejčastěji do Německa, do Francie, do těch zemí, které jsou známy tou velkou sociální podporou těch příchozích migrantů, tak on může skončit v ČR, bude mít nárok na sociální podporu pouze

tady a my tady budeme mít lidi, kteří tady vůbec vlastně nechtěli. A to je problém, se kterým můžeme mít. Nebo vidíte, že ten problém už tady opravdu je, že to riziko tady je. Jak se můžu dál zopakovat,

jestli. Vy hovoříte o tom, že tady zůstanou desítky, nebo zmiňoval jste problém, že by tady zmiňovali, zůstávali takoví lidé, ale vidíte ten problém? Ano. V minulé migrační vlně, tak tady byli

lidi, kteří byli, kteří byli z íránské skupiny a potom se vrátili zpátky a mohli třeba jít do jiné evropské země. Migrační pakt ale říká, že kdo přijde do ČR, nebo řekněme to na rovinu, bude přidělen

do ČR, což mě taky připadá nehumánní, tak on nebude mít nárok na jinou sociální podporu v žádné jiné zemi EU a bude tady muset zůstat, nebo bude muset jít do té země, ze které teda on z nějakých

důvodů odešel. Takže to je za mě absolutní nesmysl. Já se tady shodnu v tom, že bychom neměli nutit lidi, kteří utíkají ze svých zemí, být ve státě, ve kterém být nechtějí. Rozumím

že třeba chtějí tam, kde už mají nějakou komunitu a můžeme jim dát nějakou pobídku, aby chtěli jít do Česka, ale neměli bychom je k tomu nutit. Ale nejzásadnější je to, že vy tady

tvrdíte, že je tady nějaký obrovský problém s migrací. My jsme přijali šest milionů lidí z Ukrajiny v celé Evropě za poslední dva roky. Ten migrační problém, o kterém tady mluvíme, je00:13:00

200 tisíc lidí ročně, který přicházejí tou jižní a středozemní cestou. Neporovnatelný čísla. Ten problém je vlastně jako marginální, když se podíváme na to, kolik těch lidí00:13:10

přichází. A to, co vy říkáte a co říkají ostatní politici, je prostě strašení a není to správný. Pojďme ještě jednou k té ekonomické podstatě. Vaše reakce? Já se na to musím zareagovat.00:13:20

To není strašení lidmi. Já vím, že asi máme nějakou vizi, nebo vy máte nějakou vizi, jak chcete začleňovat lidi, ale prosím, podívejme se na ten západ, podívejme se do toho Německa, podívejme se do té Francie.00:13:30

To není, to není žádné strašení. Pojďme si konečně přiznat, že opravdu začleňování lidí z Blízkého východu, afrických migrantů přineslo Evropy opravdu obrovské problémy, zvýšenou kriminalitu,00:13:40

ty lidi se nedaří začlenit, často třeba ani dodneška neumí jazyk. Vznikají ghetta v celé západní Evropě. Paní Nejedlová, nechci tady jako vyvolávat žádné silné emoce vůči vám, ale opravdu, jestli o tom chcete mluvit, běžte00:13:50

se tam podívat, jsou to věci na. Děkuji. Za chvíli, za malou chvíli. Dám příklad právě na těch Ukrajincích. Ale ještě jeden ekonomický rozměr a vrátím se k té mimořádné schůzi hnutí ANO, které zároveň bude diskutovat00:14:00

o tom, nakolik se máme v rozpočtu připravit na to, že budeme muset platit právě za výjimku, pokud jde o přijímání nebo ne přibývání uprchlíků? Máme se vyzbrojovat v rozpočtu00:14:10

teď už dopředu, že se vyplatíme z té případné kvóty, pane Gregore? No tak pokud nám EU samozřejmě dá vybrat mezi nějakou bezpečností ČR, ať už je to v otázkách kriminality00:14:20

nebo zdravotnictví nebo stabilního školství anebo se vyplácet, tak je to taková trošku Sofii na volba, kdy já úplně nevím, na kterou stranu se v tuto chvíli přiklonit a já doufám, že vláda vezme rozum do hrsti a00:14:30

tak jako před volbami koalice spolu slibovala, že nebude uvrtá vad ČR do migračních paktů, do zákazu a tak se k tomu postaví čelem, ten slib dodrží a prostě to nepůjde. Takže v tuto chvíli to nezáleží00:14:40

úplně na hnutí ANO ani na té mimořádné schůzi, ale na vládě, jak se k tomu postaví. A bohužel toto nejde predikovat, protože vidíme, že ministr vnitra Rakušan už jednou o migračním paktu prokazatelně lhal.00:14:50

Paní Nejedlová, jak by se k tomu měla vláda postavit? Já ještě jednou můžu jenom zopakovat, že jsou tady lidé, kteří potřebují utéct ze své země. My můžeme nastavit dobře integrační,00:15:01

dobře integrační postup tak, aby byli pro Evropu a Česko přínosem, protože tady máme firmy, které si stěžují, že nemají dostatek zaměstnanců. Můžeme00:15:10

z toho všichni těžit, anebo můžeme strašit, vyvolávat nenávist místo toho, abychom řešili reálné problémy, který tady v Česku i v Evropě máme. Tak já teď půjdu k těm datům. Vy jste tady00:15:20

hovořil o Ukrajincích, tak já připomenu, že podle Ministerstva vnitra státy se na začátku letošního roku za první čtvrtletí poslal na dávkách Ukrajincům 0,9 desetin miliardy korun. Na00:15:30

druhou stranu ti pracující, kterých je převážná část, do rozpočtu, do naší státní kasy odvedli o miliardu víc, než je ta zmiňovaná částka, tedy téměř dvě miliardy. Tak je to přínos00:15:40

migrace nebo není? Já jsem o tom nedávno tady diskutoval právě v tomto pořadu, že to se ukáže dlouhodobě, jaký přínos to je. Ale samozřejmě to začleňování migrantů z Ukrajiny je mnohem00:15:50

lehčí, protože ukrajinština je slovanský jazyk podobně jako čeština. To znamená, já jako učitel jsem také pomáhal se studiem těch dětí. Bylo to šikovné, bylo tam vidět zájem a ono skutečně řada těch Ukrajinců v ČR00:16:00

opravdu pracuje. Budou přínosem pro státní rozpočet? Samozřejmě. My už dávno předtím, než začala agrese na Ukrajině, tak jsme viděli, že české zdravotnictví má personální nedostatky, že se to propisuje do školství.00:16:10

A právě tady musíme být opatrní, abychom právě v době, kdy začne těch 300 tisíc lidí se rozhodovat, jestli v té ČR zůstanou, nebo se v případě ukončení konfliktu vrátí zpátky na Ukrajinu, případně00:16:20

kdy to vůbec bude. Takže tady uvidíme za dlouhé roky. Jak říkám, to je otázka na desítky let, jak se to povedlo. Ale samozřejmě zatím můžeme říct, že ta integrace těch Ukrajinců je mnohem úspěšnější, než00:16:30

by byla, než by byla integrace stejného počtu lidí, kteří by přišli z úplně jiného kontinentu, úplně jiné, z úplně jiné části světa. Paní Nejedlová, když vy hovoříte o další integraci,00:16:40

jak tedy tyto lidi namotivovat, aby zůstali a skutečně zůstali za prací a jiným životem? My víme, že ty lidi sem přicházejí a chtějí se tady jako uplatnit00:16:50

na trhu práce, nechtějí sedět doma nebo být zavřený v detenci. My musíme umožnit přístup na ten pracovní trh, což často právě ti azylanti nemají, takže se ani integrovat nemůžou. A00:17:00

musíme jim pomoct tím, aby rozuměli naší řeči a aby znali ty naše zvyklosti a pravidla dodržovali. Na tom se asi všichni shodneme. Když tady někdo00:17:10

je, tak musí ty pravidla znát a musí je dodržovat. Potřebuje k tomu jenom to, abychom mu vysvětlili, jaký ta pravidla jsou a nakolik je toto ekonomicky náročné. Já00:17:20

na to nemám žádnou kalkulaci, ale rozhodně vím, že když ty lidi přivedeme a budou tady pracovat, takto výhodné nakonec bude. Pane Gregore. Jo, tak jako tady je třeba hlavně říct, že ti00:17:30

Ukrajinci tady přišli bez jakéhokoliv migračního paktu a EU nikomu nenařizovala, kolik má nebo nemá přím od lidí z Ukrajiny. A samozřejmě je rozdíl, když se tu znovu bavíme o lidech, kteří tu chtějí přijít za rodinou,00:17:40

chtějí tu přijít za práci, můžou využívat už platných azylových zákonů ČR, azylové řízení, požádat si o občanství, případně přes rodinného příslušníka, případně pracovní vízum.00:17:50

Ale to, co EU chce způsobit tím migračním paktem, tak to nebude jenom ekonomicky náročné, ono to bude hlavně opravdu ohrožení bezpečnosti ČR. A to není strašení, protože skutečně tady půjdou lidi,00:18:00

kteří tady nechtějí být a přijdou tady ze zemí, které se v západní Evropě ukázaly, že opravdu nejsou schopni se integrovat do té Evropy. Prosinci víme. Není ten český prvek moment, kdy na sebe00:18:10

ukázat a říct, podívejte se, my jsme to zvládli, jsme inspirací. U západu ČR. Myslím teď v té integraci Ukrajinců. Ano, ale my se bavíme o integraci Ukrajinců, což je sousední země,00:18:20

což je sousední země Slovenska. Je to země, která je opravdu stovky km vzdušnou čarou. Pro ty lidi je lehčí naučit se jazyk. Často už tady někoho z příbuzných měli. Řada Ukrajinců už tady měla funkční organizace,00:18:30

protože přes pracovní agentury tu řada Ukrajinců pracovala. Ale tady se bavíme lidí ze zemí třetího světa, z Afriky, případně z Blízkého východu. A tam prostě na tom západě vidíme, že je to obrovský průser.00:18:40

A i když to nejde tak vidět, jak ho to třeba jde vidět v těch zemích, tak je to obrovský průser. Já tady zmíním, že se. Pak problém. Tam se máme škatulkovat? Ale. Pardon.00:18:50

Gory. Například Stockholm, byl vyhlášený stav teroristické nouze právě kvůli těm ghetům. A to je něco, čeho my tady čelíme. Pokud to bude migrační pakt a budou tu proudit tisíce, desítky tisíc lidí. Posuneme00:19:00

v té. Diskuse a máme tedy škatulkovat? Vy si myslíte, že lidi z Afriky jsou nějaký horší lidé, nebo co tím myslíte? Když říká já i hrozbou nebo. Prosím. U00:19:10

naučí. N. Nepodsouvejte mi něco, to jsem vůbec neřekl. Já jsem pouze řekl to, žena i na západě Evropy vidíme, kam tady toto dospělo. Vidíme, jaký byl ten konflikt těch lidí, kteří přišli z úplně jiné kultury.00:19:20

Vznikly tam ghetta, na školách se někteří učitelé v Německu bojí učit. Já nevím, proč to je, ale vidím, že to tady je. A pokud vidím, že někdo chce podobná migrační pravidla dát do ČR, tak je to prostě hloupost.00:19:30

Německo, Francie a další země si tu migrační krizi vyvolaly sami. Němečtí politici říkali, pojďte k nám, my to zvládneme. A s tím čelí. ČR tady tento zájem nemá. Máme tady momentálně 300 tisíc lidí,00:19:40

kteří přišli z Ukrajiny. Ti můžou úplně v pohodě momentálně tady pracovat, co tady začlení. Žádné velké problémy tady nemáme a já prostě nevidím důvod, proč dávat Brusel. Kdo00:19:50

tam na vás s dovolením navážu, vrátím se ještě jednou k tomu pracovnímu trhu a také k těm ekonomickým výhodám. Další kandidátka do Evropského parlamentu Danuše Nerudová už v roce 2022 odhadla, že Ukrajinci,00:20:01

kteří zde zůstanou za prací, by mohli na důchodovém pojištění odvézt až 13 miliard korun. Tak je to možná díra, kterou jsme vlastně schopni zalepit právě v tom penzijním systému.00:20:10

No, nám bohužel, jak to tak vypadá, nezbývá nic jiného, než pracovat s tím, že do Česka a do Evropy přijdou lidé, kteří hledají novou příležitost. Naštěstí00:20:20

jsme kontinentem, kde se lidem stále ještě daří. Někteří lidé utíkají z nebezpečí, někteří lidé sem chtějí prostě přijít žít z jiných důvodů. A my bychom00:20:30

prostě měli vše udělat všechno proto, aby to pro nás byla výhoda a abychom z toho mohli těžit. Máme tady prostě nízkou porodnost. Je00:20:40

to i selhání třeba rodinné politiky a podpory žen, ale dlouhodobě se ukazuje, že jedním z těch způsobů00:20:50

řešení je prostě migrace. Jsou migranti řešením důchodového schodku, pane Gregor? Ten důchodový schodek nevznikl náhodou. Ten důchodový schodek vznikl, protože ten důchodový00:21:00

systém je prostě postavený na špatných základech. On prostě nepočítá s tím, že ta porodnost může a nemusí kolísat. A vidíme to právě v té velké generaci Husákových dětí, kdy ta porodnost těchto lidí00:21:10

v době, kdy dospěli, byla prostě řádově nižší, a proto tu vůbec nějaký důchodový problém dneska je. A my, pokud chceme, aby se tato krize neopakovala, nechceme každých dvacet let ob jednu generaci zkrátka lepit00:21:20

díry v důchodovém systému tím, že budeme uměle zvyšovat poptávku po migraci, tak my prostě ten systém musíme předělat. U nás se tomuto tématu ve svobodných věnuje ekonomka Markéta Šichtařová. Ta například přišla00:21:30

s určitými. To jsem se s opuštěním. Pane Gregor, na to jsem se neptala. Já se ptám na to, zda těch 13 miliard je něco, z čeho se dá čerpat, na čem se dá stavět, zda vlastně vynakládat podobné analýzy jako00:21:41

naděje důchodového systému. Víte, víte, pokud budeme počítat s tím, že migranti přinesou 13 miliard do důchodového systému, tak musíme počítat, že ti migranti přirozeně přinesou vyšší výdaje, ať00:21:50

už je to v tom oblasti zdravotnictví, v oblasti školství, v oblasti, v oblasti úřadu. Takže toto prostě není řešení a paní Nerudová je bohužel známá tím, že i když je má profesorů ekonomie, tak ji vůbec nerozumíte.00:22:00

Norové, to nevychází panně. Ale jakoby opět podle mě jako nepřemýšlíte nad tím, co jsou naše reálné problémy. Nám tady chybí lékaři. Lékaři jsou bohužel už často00:22:10

v důchodovém věku. Nemáme dostatek mladých lékařů. Potřebujeme přivést nové lidi, kteří budou dělat tuto práci. Těch profesí, které je potřeba obsadit lidmi, kteří tady prostě nejsou,00:22:20

je mnoho. Jsou to třeba pečovatelé, jsou to zdravotní sestry. A my potřebujeme nějakým způsobem tady tu situaci vyřešit a nevyřešíme ji tím, že budeme nad tím problémem00:22:30

zavírat oči a čekat, až se někde narodí. Přiznává, že konkrétně například u lékařů se nedaří nostrifikovat dané dokumenty, že se nepohybují00:22:40

Ukrajinci třeba v podobném systému jako čeští doktoři, že často chybí právě ta jazyková motivace. Je tam jazyková bariéra, ale se to podařilo vyřešit za uplynulé dva roky. Je to problém,00:22:50

který se dá vyřešit. Bohužel naši politici a političky v tomto selhali. Já jsem ten problém viděla už rovnou, když jsem, ti lidé přicházeli. Oni měli rovnou00:23:00

začít absolvovat vzdělávání jazyce tak, aby se dorozuměli. Měli jsme se vynasnažit, aby mohli pracovat ve své profesi, abychom co nejdřív uznali tu jejich kvalifikaci00:23:10

a využili jsme nejvíc ten jejich potenciál. Bohužel to v části, u části těch lidí dopadlo tak, že dělají nekvalifikovanou práci nebo práci, na kterou nevyužíváme00:23:20

jejich kvalifikaci. A dopadlo to tak, že bohužel některým lidem, kteří v Česku žili před tím, tu práci sebrali. A ti lidé jsou teď pochopitelně rozčílený00:23:30

a jsou naštvaný na tu, na tu část těch Ukrajinců, kteří sem přišli a je to z mého pohledu chyba toho, jak se k té situaci postavila naše vláda a jak tu situaci nezvládl.00:23:40

Uzavřeme téma migrace. Poslední otázka tímto směrem, pane Gregore, nezvládla tedy situaci česká vláda, nebo zvládla a nezvládla ji EU? V oblasti čeho? V oblasti migrace případě? No tak v oblasti00:23:50

migrace se to prostě nedá říct, protože pokud se bavíte o tom ukrajinském přílivu 300 tisíc lidí, tak to prostě ukáže čas. Já ze své zkušenosti v Moravskoslezském kraji můžu říct, že koordinaci těch00:24:00

center, která pomáhala i s tou integrací, tak to prostě nezvládli, protože nekomunikovali, neměli instrukce a ti lidi často pracovali na kolenou. Takže za mě tady v tomto ohledu to určitě nezvládli. Ale to, jak00:24:10

to bude vypadat v ČR a jaký bude ten důsledek, to prostě ukáže otázka dalších, dalších několika vlád, takže to není otázka jenom této vlády. Završím téma migrace, další klíčové téma do evropských00:24:20

voleb bude také Green Deal, alespoň to ukazuje průzkum mimo jiné společnosti STEM Mark. Paní Nejedlová, změní se podle vás po těch červnových volbách nějak zásadně poměr sil v Evropském parlamentu,00:24:31

který zároveň přepíše přístup ke Green Dealu? Samozřejmě neumím odhadnout, jak prostě volby dopadnou. A co můžu říct, je to, že je chyba, když tady00:24:40

teď politici a političky říkají, že Green Deal je potřeba zásadně opravit, zrušit, brzdit, že potřebujeme rally, ve skutečnosti tito00:24:50

politici nevidí, jaká je budoucnost. My nezbytně nutně potřebujeme transformovat naši ekonomiku tak, aby byla zelená a abychom dokázali konkurovat00:25:00

Číně a Spojeným státům, kteří do tady té zelené transformace investují, tak to musíme udělat, jinak my konkurenceschopní nebude. Přesto, když se podíváte do praxe, tak00:25:10

nesouhlasíte s těmi argumenty. Je to náročné, je to pracné, stojí to spousty peněz. Jsme tady v situaci, kdy řada firem se ocitla opravdu v krizi po vysoké inflaci, energetických00:25:20

nárocích loňského roku. Green Deal je nástroj. Ten nástroj je soubor opatření, který slouží k tomu, abychom snížili emise CO2 v00:25:30

našem prostředí. Většina lidí v Česku rozumí tomu, že toto potřebujeme dělat, protože tady před námi je globální klimatická krize. Minulý týden bylo venku00:25:40

na koupání, to v dubnu není normální. Ten nástroj může mít nějaký mouchy, může být potřeba ho upravovat v budoucnu, ale ten cíl zásadní je správný.00:25:50

Pardon, vidíte tam jenom krátce, ať dám prostor panu Gregorovi. Prostor pro úpravy máte vy tam za sebe nějak. My si myslíme, že ten Green Deal má být ambicióznější, ale zároveň je potřeba dohlédnout na to,00:26:00

aby všechny peníze, který do něj Evropa investuje, nakonec pomohly občanům a občankám Evropy a Česka v tom, aby se jim líp žilo. Nechceme, aby ty peníze šly00:26:10

především velkým byznysům, což se teď občas děje. Tak předpokládám, že pro vás Green Deal už je ambiciózní. Jak se k němu postavíte vy? No tak samozřejmě my svobodní, až se dostaneme do Evropského parlamentu,00:26:20

tak budeme chtít, europoslanci dalších zemí blokovat veškerá nařízení, která z Green Dealu vyplývají, protože toto je prostě slepá ulička. Paní Nejedlová říkala transformovat ekonomiku, ale tu ekonomiku00:26:30

chtějí transformovat lidé, kteří ekonomice absolutně nerozumějí. A pojďme si to ukázat na reálných čísel. Zkrátka a dobře miliardy, miliardy eur, které se momentálně tisknou a které proudí,00:26:40

jak říkala paní Nejedlová, do toho byznysu, to se děje opět stejně. Tady my například se bavíme hodně o zákazu spalovacích motorů, který zkrátka dobře způsobí výpadek na tom pracovním trhu a který hlavně způsobí00:26:50

to, že lidé nebudou mít jakýkoliv dostupnou automobilovou dopravu, protože tady se bavíme pořád o nějaké ekologii, bavíme se o nějakém životním prostředí, ale to, že Evropa zakáže auta a Green Deal,00:27:00

to zkrátka nezmění v klima vůbec nic. Prostě a dobře je třeba Gregor tuto chvíli končím. Kde byste začal? Já vím. Když říkáte, že byste postupně rušil. Víte, no, já bych začal00:27:10

u toho zákazu spalovacích motorů, který si samozřejmě odložila po vystoupení z EU Velká Británie, prozatím tuším o pět nebo deset let. A takto budou následovat další země, protože zkrátka dobře ty návrhy, čím víc00:27:20

se blíží ta data 2032 1050, tak tím více se ukazuje, že je to nereálné. Prostě my si musíme uvědomit, že peníze se netisknou v tiskárně a lithiové baterie nerostou v lese na stromě00:27:30

a že zkrátka veškeré návrhy, které EU říká, tak nepomáhají ani životnímu prostředí a ani ne transformují ekonomiku. A já tady prostě musím zmínit, že tady tyto pokusy o to transformovat ekonomiku00:27:40

a za peníze občanů rozhodovat o jejich životě, to vždycky selhalo. V případě zelených můžeme zmínit ten byznys se solárními barony nebo přimíchávání biopaliv. To byly dvě věci, které stály desítky, možná00:27:50

stovky miliard korun. To zaplatili lidi ze svých kapes. Nezměnilo to na životním prostředí s nic, akorát to opět omezoval. Vrátím se na paní, na Jedlovou. Podobné argumenty v tuto chvíli používá například00:28:00

Svaz průmyslu a dopravy, který říká, že Green Deal je potřeba udělat, nicméně že je přehnaný. Je potřeba trošku z těch závazků ustupovat, když to vezmu velmi jednoduše. A00:28:10

zmiňuje vlastně to stejné, co zmiňoval tady pan Gregor, a sice, že spousta těch věcí jsou podmíněny elektrifikací, výstavbu nových zdrojů, ať už to je třeba jádro a dalších elektráren,00:28:20

což chce čas, akce, finance. Přesně. Jak tento proces urychlit a financovat? Máte recept, paní? Je potřeba ty finance vzít, navýšit ten rozpočet na tu zelenou00:28:30

transformaci a pořádně se do toho pustit. My nemůžeme před tím problémem, který tady máme a o kterém ví už celý svět, a to je to globální oteplování, strkat hlavu do písku, pokud to00:28:40

budeme. Pokud toto budeme dělat, tak nám ujede vlak. Naše ekonomika naopak zkolabuje, lidi tady nebudou mít práci, nebude.00:28:51

Nechce nám tady dobře žít. My teď každou korunu, kterou investujeme do té transformace, tak ta se nám čtyřikrát vrátí. Čím déle to budeme odkládat, tím to bude dražší. Ty peníze00:29:00

EU má kde vzít. Evropský rozpočet je momentálně jedno procento HDP. My jako zelení jsme přesvědčeni, že je potřeba ten rozpočet výrazně posílit. A peníze00:29:10

se na to dají najít, zelení třeba dlouhodobě podporují řešení daňových rájů, do kterých unikají až 200 miliard eur, který by se00:29:20

daly na toto využít. Bohužel nám tady momentálně vládnou politici a političky, kteří jsou financovaní třeba firmami, kteří v těch daňových rájích. Děkuji. Opět do aktuální situace. Vy jste tady00:29:30

zmiňovala tu konkurenční výhodu, a sice, že Spojené státy už se ponořili do nové zelené ekonomiky, stejně tak třeba Čína, která je v tuto chvíli vlastně na vrcholu výroby elektroaut,

tak budeme je moci ještě nějak dohnat, pokud se vlastně neobrátíme na ta zelená pravidla. No tak Spojené státy se sice integrovali nebo se hloubí, ponořili do zelené ekonomiky a taky

zadlužení vůči jejich HDP za posledních 30 let raketově skočilo. A co se týká Číny, tak to prostě nemůžeme porovnávat s Evropou. Čína začala dělat ekonomicky rozumné kroky už před dvaceti lety, tak ji vypustila

emise, které mi tady nevypustíme za další tři století. A teď to snižuje. A samozřejmě Green Deal, to je přesně důvod, proč my budeme později závislí na zemích, jako je Rusko a Čína, protože my zkrátka ten průmysl naprosto

tím Grendelem zničíme, pokud s ním něco okamžitě neuděláme. Já teda nevím, jestli spaní Nejedlovou, žijeme ve stejné zemi, ale v ČR nemůžeme hledat žádné další peníze, které budeme posílat do EU.

Tam jsme posílali peníze z emisních povolenek, kde ty peníze jsou? A pardon, já nevěřím nikomu, kdo lítá tryskovým letadlem prostě na klimatické konference do Dubaje nebo z Vídně do Bratislavy,00:30:30

což šla von der Leyenová děla. Ještě prošel, pane Gregore, omlouvám se, náš. Jasně. Na chvíli dvojice kandidátů do Evropského parlamentu Matěj Gregor na Hedlová. Děkuji. 

Hezký večer. Nízká. Na shledanou. Hezký večer přeji i vám, vám z peněženky je to vše. Těším se na viděnou na CNN Prima News.

Oblíbené štítky

Mgr. Luboš Zálom

Mgr. Luboš Zálom

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31