Dočekal: Učitelé dětem lžou, například o EU nebo Green Dealu, a nikdo za to výpověď nedostává

Kauza učitelky Martiny Bednářové z pražské základní školy Na Dlouhém lánu na Praze 6 stále vyvolává vlnu emocí. Na jedné straně je zástup těch, kteří učitelku kritizují za přinejmenším zlehčování války na Ukrajině nebo dokonce šíření dezinformací, na straně druhé jsou pak ti, kteří se do celé události snaží vnést více racionální diskusi. Podle Jana Dočekala, zastupitele za Prahu 6 a místopředsedy Svobodných, nemají osobní názory učitelů ve výuce co pohledávat. Na druhou stranu je však třeba všem měřit stejným metrem a stejně kriticky se dívat také na prezentaci osobních názorů například ve vztahu k LGBT komunitě či Evropské unii.

„Učitelé jsou na škole od toho, aby učili, a ne aby dětem prezentovali své osobní názory na kde co. Celá záležitost se prý odehrála na hodině češtiny, kde se probírala validita zdrojů informací. Nevím, zda to úplně patří do češtiny, ale osobně se domnívám, že moc ne. Teda pokud se zrovna neprobírá literární útvar „reportáž“ nebo „literatura faktu“. Ale přijde mi to dost nepravděpodobné. Pokud bychom se bavili např. o hodině chemie, tak je zcela jasné, že jakékoliv subjektivní hodnocení politické situace kdekoliv na světě je zcela mimo mísu,“ domnívá se zastupitel Jan Dočekal, podle kterého prezentace zcela jednostranného názoru paní učitelce nijak neposloužilo ke cti. 

Dočekal se zároveň vymezil proti tomu, aby se do škol dostávaly jakékoliv formy politické agitace. „Já sám jsem do návrhu koaličního prohlášení na Praze 6 navrhoval zákaz jakékoliv politické agitace ve školách na Praze 6. Tento můj návrh byl odmítnut s tím, že podobné ustanovení zmiňuje již platný školský zákon, což je v podstatě pravda,“ připomněl s tím, že z tohoto pohledu je odsouzení postupu učitelky zcela oprávněné.

„A jsem rád, že k němu došlo. Ale očekával bych, že podobný postup se bude uplatňovat i vůči všem LGBT neziskovkám, přednáškám o dokonalosti EU, jásáním nad přínosy migrace z Afriky apod.,“ zdůraznil Jan Dočekal, podle kterého je však vážný problém v avizované výpovědi.  

„Důvody výpovědi totiž musí být striktně vymezeny v pracovním právu. Vše ostatní je svévole. Pravidla musí platit všude stejně. Učitelé permanentně dětem lžou i mimo výklad, například o EU, Green Dealu apod., a nikdo za to výpověď nedostává. Pokud zmíněná učitelka překročila meze, které už naplňují podstatu trestného činu, pak to má řešit policie a následně soud. Do doby, než bude učitelka odsouzena, je v očích zákona nevinná. Ale tady si ředitelka školy zahrála na soudce sama. A rovnou také trestala. A to je špatně,“ je přesvědčený místopředseda Svobodných. 

Pražský zastupitel také reagoval na slova ministra školství Petra Gazdíka, podle kterého má každý učitel právo na názor, ale nemá právo na lež. „Ale kdo zhodnotí, co je názor a co už je lež? Je mnoho témat, která jsou v „šedé zóně“, kde není černá černá a bílá bílá. Třeba, že po druhé dávce očkování budeme vysmátí a covid zbaběle uteče. K mnoha věcem prostě nemáme k dispozici validní informace,“ vysvětlil svůj postoj Jan Dočekal, podle kterého je Rusko jednoznačným agresorem. 

„Prostě vlezlo někam, kde nemá co dělat. Tečka. Svobodní byli jednou z prvních parlamentních stran, která tuto agresi odsoudila a jedni z prvních, kteří pár dní po eskalaci konfliktu organizovali dodávky humanitární pomoci. I já sám osobně jsem byl na hranicích v Krosčenku. Ale vím já, zda se třeba nějací Ukrajinci nedopouští válečných zločinů a nejednají v rozporu s Ženevskou konvencí? Nevím. Prostě nevím. A pokud třeba paní učitelka má nějaké takové informace, tak je sice správné, že na ně upozorní, s uvedením zdroje, ale měla by je uvádět v kontextu,“ dodal Dočekal. 

Místopředseda Svobodných také sdělil, jak by v této kauze postupoval on. „Potrestání paní učitelky je správné. Ale ne formou výpovědi. Jako ideální bych viděl trest v rámci organizace – něco jako snížení platu o 30% na půl roku nebo tak něco. Stejný postup bych ale očekával i ve vztahu k ostatním učitelům, pokud budou s dětmi jednostranně probírat jakoukoliv jinou politickou agendu. Dále pak bych navrhoval na škole uspořádat pro děti besedu na dané téma, kde by prostor dostala i tato paní učitelka a proti ní postavit dostatečně schopného oponenta, který by jí dokázal její agitaci vyvrátit. Ty děti nejsou blbé a věřím, že si dokáží udělat vlastní názor,“ navrhuje Dočekal.

Zdroj: Parlamentní listy

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)